Tartan Evi mi Tartan Konağı mı? Yıllarca Tartan Evi adı ile anıldı. Ama orası sıradan bir ev değildi. Hele sadece küçük bir aile evi de olmadı. Sekiz odalı, iki bodrumlu, kilerli, şimdi olmayan bölümleri ile kompleks bir yapı. Birçok olaya şahit oldu. Hizmetlisinden, aşçısına, çocuğundan yaşlısına kalabalık bir Tartan ailesi burasını yıllarca şenlendirdi.
Burası bir konak tabii. Tartan Konağı adı ona çok yakışıyor. Bir
zaman geldi herkesin unuttuğu bir yer oldu. Ama 2007’de yapılan restorasyon ile
kısa zamanda Karaman’ın simgelerinden biri haline geldi. Hergün sabah akşam il
içi ve il dışı misafirleri ile dolup taşmaktadır.
Konak misafirlerin ziyaretini hak
edecek zenginlikte bir mimariye ve süslemeye de sahip. Rehberler de her gelen
misafir grubuna bıkmadan usanmadan konağın hikâyesini anlatmaktadır. Ancak
Tartan Konağı’nın yapılış hikâyesi ile Birgivi Çakır Ağa Konağı’nın yapılış hikâyesi
nedense çok benzeşmektedir. Bizde Tartan Konağı’nın gerçek hikâyesini, Konağın
restorasyonu ve Karaman’a kazandırılmasında büyük emeği geçen Remzi Tartan’a
sorduk.
Remzi Bey önce sizi tanıyalım?
1947 doğumluyum. Hacı Sami
Tartan’ın 17 çocuğundan 16. sıyım. Lise mezunuyum. 1964 Çarşı Yangını’nda iş
hayatına başladım. Birinci Park Geçidinde bakkaliye işleri yaptım. Kiracımız
Kemal Bayat’tan gazetecilik işini devralarak iş hayatım devam etti. 1966’da
abim Halit Tartan ile kırtasiye işine başladık. 1982 yılında şimdiki 2.
Noter’in altında zemin kata Karaman’ın en büyük kırtasiye dükkânını, Tartan
Kitabevi olarak açtım. 1997 yılında emekli olup aktif iş hayatına son verdim. Dostlarımla
beraber günlerimi Altınşehir’de (Karaman’da) geçirmekteyim. 2. Noterin
üstündeki büromda misafirlerimi ağırlamaktayım.
Bilmeyenler ve
yabancılar için Konağın yerini nasıl tarif ederiz?
Konak Topucak Mahallesi’nde Çeşmeli Kilise ile karşı karşıyadır. 200 metre kadar doğusunda
Tartan Konağı’nın yapılışına ait rehberlerin
anlattığı bir hikâye var. Halk da tuttu bu hikâyeyi. Ancak sen daha farklı bir
hikâyeden bahsediyorsun?
Evet rehberler halkın hoşuna gidecek kurguda bir hikâye anlatıyorlar.
Güya büyük dedem Hacı Ahmet Efendi bir İstanbul’dan bir de Karaman’dan
evlenmiş. Zamanla İstanbul’dan olan eşi, İstanbul hasreti ile yanıp tutuşmuş.
Dedem de bu eşinin İstanbul hasretini dindirmek için konağın tavanına
İstanbul’u hatırlatıcı resimler yaptırmış. Bu hikâyede İzmir Birgivi Çakır Ağa
konağından izler var. İzmir Birgivi Çakır Ağa konağı hikâyesi kısaca şöyle: Rivayete
göre Çakıroğlu Mehmet Bey’in iş gezilerinde tanışıp evlendiği biri İzmirli,
diğeri İstanbullu iki eşi vardır. Hanımlar sıla hasreti çekmesin diye,
odalarına memleketlerinin resimlerini yaptırır.
Rehberlerin anlattığı hikâyede de dedem iki evlidir. Doğrudur. Ancak İstanbul’dan bir gelin alma olayı yok bizde.
Abiniz
Ahmet Tartan Konak ile ilgili başka bir hikâye anlatmış. Onun anlattığı hikâye
şöyle:
"Dedemin yük
taşımak için develeri varmış. Bu develerle Mersin'e başka ülkelerden gemilerle
gelen malları Karaman'a getirir, Karaman'dan oraya mal götürürmüş. Şeker icat
olmadığı için üzümden helva yaparlar, Anadolu'da çeşitli şehirlere bunları
satarlarmış. Bu konağı yaptırmış. İstanbul'da bir tanıdığının evine misafir
olmuş. Evin kızıyla evlenmek istemiş. Kızın babası, Karaman'ın çok uzak
olduğunu söylemiş. Kıza da sormuşlar, o da aynısını söylemiş. Dedem de kıza
'ben İstanbul'u sana getiririm' diyerek, İstanbul'dan ustalar getirtmiş. Evin
tavanlarına İstanbul resimleri yaptırmış. Yıl 1810 imiş. Kız da resimleri
görünce evlenmeye razı olmuş. İşte bu resimlerin hikâyesi budur."
Konağın 1810 yılında yaptırılmış olma ihtimali
zayıftır. Benim araştırmalarıma göre konak 1861 yılında yaptırılmıştır. Abimin
de dediği gibi babam ve dedelerim o zamanlar şehirlerarası hatta uluslararası
ticaret yapmaktadırlar. Büyük Dedem Hacı Ahmet Efendi, konağı yaptırmaya karar
verince İstanbul’dan Balyan kardeşlerin ustalarından 4 inşaat ustası 2 de kalem
işi ustası getirtiyor. Evin yapımı iki yıl sürüyor. Bu ustalar daha sonra
dedemin kardeşlerinden Tartanzade Süleyman’a Tartan Konağı’ndan daha küçük bir
ev yapıyorlar. O evin içi de kalem işi işçilik bakımından çok zengin idi.
Tartan Konağı’nın sonrasına ait hikâyesini biliyor musunuz?
Tabi büyüklerimizden dinlediğimiz kadarı ile
rahmetli büyük dedem Tartanzade Hacı Ahmet Efendi evde fazla yaşayamıyor. Ev
yapıldığı zaman çok yaşlı ve hasta. Sudan’dan getirdiği hizmetlisi, büyük
dedemi sırtında taşıyarak gezdiriyor. Konağın bitimini devam eden hafta da ölüp
gidiyor. Hani bir türkü var ya “Konaklar yaptırdım da döşetemedim.” Bu türkü de
olduğu gibi dedem de içinde sefa sürmeden öbür dünyaya göçmüş.
Büyük dedem Hacı
Ahmet Efendi’nin ikinci hanımından olma bir oğlu bir kızı var. Konağın dörtte
bir hissesi halam Neslihan’a düşmüş. Kalan hisseleri de Hacı Ahmet’in oğlu
benim de babamın babası Hacı Emin Efendi’ye düşmüş.
Tartanzade Hacı
Emin Efendi’ye ait en büyük olay, dönemin müftüsü Hadimizade Hacı Hasib Efendi
ile kavgasıdır. Hacı Hasib Efendi, 1841 yılında kadı/müftüdür. Kendisi Hadimli imiş.
Osmanlı Arşivi’ndeki Hicri 25 Muharrem 1240 (M 1824) tarihli bir belgeden
öğrendiğimize göre aynı yıl Larende, Ermenek, Ayrancı, Gafferiyat’ta 971
haneden toplanan vergi 114.292 kuruş iken dedem Hacı Emin’e isabet eden miktar
50.182 kuruş. Kadı/müftü “Böyle görkemli konakta oturan daha fazla vergi
vermeli” diyerek makamının yetkisini bireysel kaprisi doğrultusunda kullanır,
hasetlik yapar; 72800 kuruş ek vergi ister. Dedem Tartanzade Hacı Emin öfkeye
kapılarak kadı/müftüye makamında şiddet uygular. Kadı/müftü dedem için sürgün
kararı çıkartır ve Seydişehir’e sürgüne gönderir. Dedem itirazını, o günkü bir
üst yargıya, bir üst yargıya derken Dersaadet’e kadar sürdürür. Bu süreçte
dünyaya gelen iki kızı; Ayşe ve Fatma da Seydişehir doğumlu olarak kayda geçer.
Saraydan verginin geri verilmesi kararıyla konağa dönerler. Hadimli
kadı/müftüyle olan husumetleri azalır ama bitmez. Devreye Konya Valisi Paşa
girer. Kadı/müftünün oğluna Hacı Emin’in en küçük kızı için dünürlük yapar.
Böylece bir barış olur. Bu hikâyenin aynısını büyüklerimizden de defalarca
dinledik.
Hacı Emin
Efendi’nin birinci evliliğine ait hatıra ise şöyledir: Mut beyinin kızına dedem
için dünürlüğe gidilir. Söz kesilir, Mut ‘un ağaları, beyleri; gelin çeyizini taşıyan yedi deve ile Karaman
‘a gelirler. Gelin için Süleyman Bey hamamı kapatılır. Hamamda kına yakılıp
sedef kakmalı takunyalar giyilir. Narin gelinin ayağındaki şık nalın gelini
düşürür. Kafası mermere çarparak gelinliğini giyemeden orada ölür. Bu olaydan
sonra Süleyman Bey hamamına “gelin yutan hamam” söylene gelir. Dedem sonra
Anakadın ile evlenir. Oğlu Hacı Sami yani babam dünyaya gelir.Yıl 1861’dir.
Dedemin uzun süre çocuğu olmayınca yeni bir evlilik dahayapar.Konya’dan Emine
adlı bir gelin daha getirilir. Dört yıl sonra bu sefer iki eşinden de çocuğu
olur. İlk eşi Anakadın ebemizdenEmin Amcam ve ikinci eşi Emine ebemizden Hulusi
Amcam doğmuştur.
Halanız Neslihan Hanım’ın konakla bağlantısı nasıl devam
etmiştir?
Burada halam Neslihan Hanım’a ayrı bir sayfa
açmak lazım. Halam Neslihan Hanım Karaman Müftüsü Hulusi Efendi ile evlenir.
Mal paylaşımında konaktan kendisine dörtte bir hisse olan iki oda, bir bodrum
(zerzemi) ve bin metre kare de yer düşer. Konakta kendilerine düşen bölümde uzun
yıllar kocası ile yaşar. Hulusi Efendi Karaman Müftülüğü’nden istifa ederek
Abdulhamit’in Yıldız Camii’ne imam olarak atanır. Ömrünün geri kalanı
İstanbul’da geçer. Mezarı Aksaray Valide Sultan Camii Haziresindedir. Halam
eşinin ölümü sonrası Karaman’a geri dönmüş ve Karaman’da ölmüştür.
Bir zamanlar
bakanlık da yapmış olan İbrahim Öktem, Halam Neslihan ile eşi Hulusi Efendi’nin
torunu Müftüzade Ahmet Efendi’nin oğludur.
Halam ölünce konaktaki
hissesi oğlu Müftüzade Ahmet’e ondan da oğlu İbrahim Öktem’e geçiyor.
Hatırladığım kadarı ile 1961’de halamın konaktaki hissesi, ablam Hasibe
tarafından İbrahim Öktem’den satın alınmıştır.
Konak ile ilgili akıllarda kalan başka hatıralar var mı?
Aaa Evet! Delibaş isyanı ile ilgili bir hatıra
var. Konakta unutulmaz bir olay da delibaş isyanı sırasında yaşanır. Delibaş’ın
adamları konağı basarlar. Evdekiler gecikseler de kapıyı açarlar. Delibaş’ın
adamlarının amacı yerli halktan kendilerine zorla katılım sağlamak, para ve
yiyecek toplamak. O yıllarda babam Hacı Sami İstanbul’da
dışsatım-dışalım(ihracat-ithalat) işlerini yapmaktadır. Hulusi amcam
kayınvalidesinin vefatı dolayısı ile Konya’dadır. Evde olan Emin amcamı
zerzemiye (bodrum) kapatırlar. Kapağın üzerine kaput yayıp bulgur sererler ama
kendi heyecanlarını da bastıramazlar. Çapulcu askerlerin kaba, sert tavırları
korkularını, heyecanlarını artırır. Çapulcular durumu sezerler. Dedem yalvar
yakar yanındaki tek oğlunu vermemek için bolca altın verir ve oğlunu kurtarır.
Cumhuriyet Dönemi’nde konakta hayat nasıldı?
1922 yılında Dedem Hacı Emin ölünce konak
çocuklarına kalıyor. Babam halası Neslihan’ın hissesi haricindeki hisseleri
kardeşlerinden satın alıyor. Konağın batı bahçesini Emin Amcam’a; Doğru Yol
Partisinin olduğu adayı Hulusi Amcam’a; üç kız kardeşine Tartan Sokak’tan birer
ev parseli veriyor.
Babam üç kez
evlenmiş. Bu evliliklerden 17 çocuk meydana gelmiş. Zamanla abilerim ve
ablalarımdan evlenenlerin hayatı da konakta devam etti. Biz odaların hepsine ev
derdik. Çünkü her odada bir aile kalırdı.
1953 yılında
babam çocuklarından evli olmayanları alıp biraz yukarıya; eski Demokrat Parti
ve Doğru Yol Partisi il binasının arkasındaki eve taşındı. Yeni eve annem
Ümmügül ve çocukları taşınmış oldu. Konakta ise evli olan kardeşlerim kaldı.
Konakta aile
olarak hayatına devam kardeşlerim şunlardır: Konakta ailesi ile ilk kalan abim
Mustafa’dır. 1921-45 yılları arasında. 1947-72 yılları arası Nuri abim ailesi
ile konakta yaşamıştır. 1956 itibaren abim Ahmet de iki yıl kalıyor. Diğer abim
Rüştü ise 1958-61 yılları arası konakta ailesi ile yaşamını sürdürüyor. Ablam
Hasibe de 1947 yılında kocası ölünce çocukları ile beraber 65’e kadar Konak’ta yaşamıştır.
Hamit abime de konağın müştemilatı ev olarak hazırlanıp veriliyor. 1956’dan
1970lere kadar yaşamıştır.
Konak ile ilgili dikkat çekici başka bilgi var mı?
Konağın ilginç bölümlerinden birisi de zerzemi
diye adlandırdığımız iki adet bodrumudur.
Zerzemiler 1.5 metre yüksekliğinde, 1,5x2 metre genişliktedir. Yerleri
ileri odaların kapı girişlerinin hemen önündedir. Kapaklar yukarıya çekilerek
içine girilir. Burası bir bakıma kiler olarak kullanılırdı. Her bodrumda ikişer
iri onar tane de küçük boyda küpler dizili idi. Bu iri küplerden bir tanesi
annem tarafından Karaman Müzesine verildi. Küplerde kavurma, kıyma, yağ,
pekmez, bal, bulgur, düğürcük velhasılı ev ihtiyacına ait her şey bulunurdu.
Sağ zerzemide uzun süreli dayanabilen gıdalar saklanırdı.
Babanız 1966 yılında öldü?
Babam öldükten sonra tüm malları paylaşıldı.
1977 yılına kadar abilerim ve ablalarım bu evde oturmaya devam ettiler. 1977’de
Konak kaderine terkedildi, bakımsız kaldı. Süslemeleri zarar gördü. Ancak
herşeye rağmen konağın hisseleri paylaşılmadı. Aile üyelerinin hepsi bu konağın
korunması yönünde karar aldı. Çünkü müteahhide verilmesi durumunda Konak,
yıkılacak ve yerine betonarme bina yapılacaktı. Kimse konağın yıkılmasını
istemiyordu. Süsleme ile dolu her odada her aile bireyinin kalıcı hatıraları
vardı. Konağın restore edilip bir müzeye çevrilmesi için yıllarca uğraştık.
Neler yaptınız, zorluklarla karşılaştınız mı?
Karşılaşılmaz mı? Konağın müze halini alması uzun
yıllar aldı. Çalmadık kapı bırakmadık. Karaman il olduktan sonra tek işim
Konağın müze haline getirilmesi oldu diyebiliriz. Her yere müracaat ettik. Tek
derdimiz konağın korunması idi. Yerel yöneticilere, il kültür müdürlerine ve
valilere! Ama hiçbir yöneticiden karşılık alamadık. Hacettepe, Selçuk ve
İstanbul Üniversitelerinden öğrenciler gelip konak üzerine bitirme ve yüksek
lisans tezi çalıştılar.
Konak 2007 yılında restore edilip ziyaretlere açıldı?
Evet Çekül Vakfı başkanı Metin Sözen,
Karamanname’yi kitaplaştırma süreci içinde konaktan ve acıklı durumundan
haberdar olmuş. Karaman Valiliği’ne bir rapor veriyor. Ondan sonra konağın
kamulaştırma ve restorasyon süreci başladı. 2007 yılında da konak restore
edilip halkın ziyaret ve hizmetine açıldı.
Remzi Bey söylemek istediğin son bir şey var mı?
Rehberler çok
özverili çalışıyorlar. Ama tavan göbeğindeki resimlere ait yanlış
bilgilendirilmişler. Doğrusu şöyle olmalı: Kule Kız Kulesi değil, Beyazıt
Yangın Kulesi’dir. Saray Dolmabahçe değil, Çırağandır. Türbe ise İkinci Mahmud
Türbesidir.
Bu özel bilgileri bizimle paylaştığın için teşekkür ederim Remzi
Bey.
Yusufcuğum asıl ben teşekkür ederim.
Karaman’ın kültürel miraslarından olan Tartan Konağı’na ait en doğru bilgileri
senin kanalınla kamuoyunda paylaşıyoruz. Bu çok önemli bir durum. İnşallah
Tartan Konağı örneği, diğer değerli kültürel mirasımızın kurtarılmasına model
ve aracı olur.
Mehmet Oltan
YanıtlaSilNihayet 😊 teşekkürler Yusuf bey
Osman Nuri Koçak
YanıtlaSilBelgesel niteliğinde bir söyleşi olmuş. İkinizi de kutlarım. Sevgimle
Mehmet Oltan
YanıtlaSilİlginç olan Toprak Damlı evlerin çocukları kitabında yer almaması büyük bir eksiklik bence ..
Nevzat Dağlı
YanıtlaSilDostlara selam olsun.
Tartan konağının tam karşısındaki evimizde 1965 yılına kadar yani 25 sene bizimse yaşadık.Remzinin anlattıklarının yaşıma uygun olan senetlerindeki tesbitlerinin hepsi şahit olduğumuz bilgiler ilgiyle okudum Bravo Remzi çok güzel tesbit ederek anlatmışsın tebrik ederim,Yusuf Hocamada bu gerçekleri kaleme aldığı İçin teşekkür ediyorum Selamlar sevgiler
YanıtlaSilAliye Erkonukseven
YanıtlaSilNe güzel bir söyleşi olmuş
Kaleminize sağlık
Tartan ailesine konağı müze haline getirtilerek kapılarını halka açtıkları ićin teşekkür ediyorum
Hikmet Elitaş
YanıtlaSilTeşekkür ederim.
Selamlar.