Karaman’da Hâdimîzâdelerin Mezar Taşları
Yusuf YILDIRIM
Giriş
18. yyın büyük âlimlerinden Ebu Said Muhammed
Hâdimî Hazretlerinin dedeleri Buhara Türklerinden olup, XIV. asrın ikinci
yarısında, bugün Taşkent ilçesine bağlı Avşar kasabası yakınındaki Karacasadık
mevkiinde yerleşmiştir. Bundan yaklaşık üç yüz sene sonra da, babası Kara Hacı
Mustafa Efendi Avşar’dan ayrılarak Hadim ilçesinde yaşamaya başlamış ve Hz.
Hadimi de 1701 yılında burada dünyaya gelmiştir.
İlköğrenimini Hadim’de babasından almıştır.
İstanbul’a gelerek dönemin büyük alimi Kazabadî Ahmed Efendi’den en yüksek
mertebede icazet almıştır.
İstanbul’da kalması yönünde telkinlerde
bulunuldu ise de öğrenci yetiştirmek üzere tekrar Hadim’e dönmüştür. Kurduğu
medreseye Osmanlı ülkesinin her yerinden öğrenci geldi. Burada binlerce öğrenci
yetiştirmiştir.
1762 yılında vefat etmiştir.
Hâdimî Hazretlerinin yetiştirdiği öğrencileri
arasında kendi çocukları da vardır. Oğullarından Hacı Said Efendi, Hacı
Abdullah Efendi, Hacı Emin Efendi, Hacı Numan Efendi, Hacı Mustafa Efendi ile
Hacı Mehmet Efendiler de büyük âlim olup, Hâdim medresesinde müderrislik
yapmışlardır.
Hâdimî Hazretlerinin soyundan bir kısmı 19.
yyda Karaman’a yerleşmiştir. Karaman’da ve Osmanlı ülkesinde önemli görevlerde
bulunanlar olmuştur.
Bunlara ait on üç adet mezar taşı tespit edilmiş
olup on adeti Ketane Camii Haziresi’nde, üç adeti Demirgömlek Türbesi
Haziresi’ndedir.
Burada 19. yyda Karaman’da yaşamış
Hâdimîzâdelerin mezar taşları ve özellikleri ele alınacaktır. Mezar taşlarının
anlatımı dört bölümde tamamlanacaktır. Önce mezar taşı sahibi hakkında mezar
taşı kitabesine göre bilgi verilecektir. Sonra mezar taşının özellikleri genel anlatılacaktır.
Daha sonra mezar taşının kitabe metni latin alfabesi ile verilecektir. Mezar
taşı kitabesinin dil içi çevirisi ile mezar taşının anlatımı bitirilecektir.
Hâdimîzâdelerin Mezar
Taşları
El-Hac Hasîb Efendi,
Hâdimîzâde
Hâdimîzâde el-Hac Hasîb Efendi’nin mezarı
Ketane Camii içindedir. Mezar taşı kitabesine göre Larende Müftülüğü yapmıştır.
Müftülüğü zamanında Ketane Camii’nin tekrardan yaptırmıştır. H 1295 M 1878
tarihinde eceli ile ölmüştür. Ketane Camii Haziresi’ndeki diğer Hâdimîzâde
mezar taşı kitabelerine göre eşi, çocukları ve torunlarının birçoğu Ketane
Camii Haziresi’nde yatmaktadır.
Mezar taşı özellikleri:
Hâdimîzâde el-Hac Hasîb Efendi’nin mezarı,
Ketane Camii içinde sol köşede; Muhammed Acaib Efendi ile Hasan Kudsî’nin
mezarları yanındadır. Mezar, baş ve ayak taşından oluşmuştur. Baş taşı sarıklı
başlık, boyun ve dikdörtgen gövde olarak biçimlendirilmiştir. Kitabe celi sülüs
ile yazılmıştır. Ayak taşı ise dikdörtgen gövde ve sivri kemer olarak
yapılmıştır. Gövde yüzeyine eğri uçlu servi ağacı işlenmiştir. Malzeme
mermerdir.
Mezar taşı kitabesi:
Huve
Hâdimîzade Fâzıl Yektâ
Hacı Hasîb Efendi-i Dânâ
çok zaman oldu Müfti-i Karaman
kıldı bu câmi’-i şerîfi binâ
rıhlet itdi ikiyüzdoksanbeşte
cennet itsün makâmını Mevlâ
Mezar taşının kitabesinin çevirisi:
Huve (Allah)
faziletlilerin biriciği ve alîm (bilge) insan
Hâdimîzâde Hacı Hasîb Efendi
Karaman’da çok zaman önce müftü idi
Ketane Camii’ni yaptırdı.
1295 (Miladi 1878) yılında bu dünyadan göçtü.
Allah makamını cennet eylesin
Mehmet Muhtar Efendi, Hâdimîzâde
Hâdimîzâde Mehmet Muhtar Efendi’nin mezarı
Ketane Camii Haziresi’ndedir. Dâru’l-Hilâfeti Aliye (Osmanlı dönemi İmam-Hatip
Lisesi) hocalarındandır. H 22 Cumâdelûlâ sene1280 M 4 Kasım 1863 Çarşamba günü
eceli ile vefat etmiştir. Mezar taşı kitabesinde “Hâdimîzâde” ifadesinden onun
Hadimî hazretlerinin torunlarından olduğu, Hasîb Efendi ile kardeş ya da amca
çocukları olduğu değerlendirilmiştir.
Mezar taşının özellikleri:
Mezar; piramidal kaide, sanduka, baş ve ayak
taşlarından oluşmuştur. Piramidal kaide beş basamaklıdır. Bunun üstüne
dikdörtgen prizmal bir sanduka yerleştirilmiştir. Sandukanın uç kısımlarına ise
baş ve ayak taşları dikilmiştir. Baş taşı püsküllü fesli başlık, boyun ve
dikdörtgen gövde olarak biçimlendirilmiştir. Ayak taşı ise akantüs yapraklı
tepelik ve dikdörtgen gövde olarak yapılmıştır. Mezar taşı kitabesi ise talik yazılıdır.
Pramidal basamaklar Karadağ taşı olan bazalttan, sanduka tüften, baş ve ayak
taşı mermerden yapılmıştır.
Mezar
taşının kitabesi:
Baş
taşı:
huve’l-hayyu’l-bâkî
İlâhî
abdike’l-‘âsî itâ kâ
mukırran
bi’z-zunûb fe gad de’â kâ
ve in
tağfir fe ente lizâke ehli
ve in
tadrud fe men yarham sivâ kâ
Dâru’l-Hilâfeti
Aliye-i muderrisîn-i kirâmından
Hâdimîzâde
merhûm Mehmed Muhtâr
Efendi’nin
ruhiyçün el-Fâtiha
fî 22
Cumâdelûlâ sene1280
Ayak
taşı:
huve’l-gafûr
Ya
nazıran bikabrî mutefekkiran bi hâlî
kuntu misluke
bi emsi tekune gaden mislî
sene fî
2 CA Sene 1280
Kitabenin
dil içi çevirisi:
Baştaşı:
Allah
diri ve sonsuzdur
Ey
Allah’ım bu kulun günahları ile sana geldi
günahlarını
itiraf ediyor ve sana yalvarıyor
affetmek
senin şanındandır
ağer
kovarsan Senden başka kim merhamet eder
Daru’l
Hilafeti Aliye‘nin değerli müderrislerinden
Hâdimîzâde
merhum Mehmed Muhtar
Efendi
ruhu için Fâtiha
22
Cumâdelûlâ Sene 1280
Ayak
Taşı:
O (
Allah ), bağışlayandır.
ey
kabrime bakan, halimi düşünen
ben de dün
senin gibiydim,
yarın sen
de benim gibi olacaksın.
22
Cumâdelâhir Sene 1280 (4
Kasım 1863 Çarşamba)
Mustafa Efendi, El-Hac Hasîb Efendi oğlu
Mustafa Efendi’nin mezarı Ketane Camii
Haziresi’ndedir. Babası Hacı Hasîb Efendi’dir. H 7 Rebiulevvel sene 1284 M 8
Ağustos 1867 tarihinde vefat etmiştir. Mezar taşı kitabesindeki “Erişdi ecel
virmedi aman/Murada ermedim dünyada hemân” ifadesinden ve mezar taşındaki fesli
başlıktan genç yaşta öldüğü anlaşılmaktadır.
Mezar taşının özellikleri:
Mezar, üç basamaklı piramidal bir gövde ve onun
üstünde bir baş taşından oluşturulmuştur. Ayak taşı kırılmıştır. Baş taşı
püsküllü fes, silindirik boyun ve dikdörtgensel bir gövde olarak
biçimlendirilmiştir. Kitabe ise celi taliktir.
Mezar taşının kitabesi:
emretdi Hudâ eyledi fermân
erişdi ecel virmedi aman
murada ermedim dünyada hemân
cennette vire murâdım Hâlik-i Rahmân
Esbak Larende Müftîsi Hadimî
zâde el-Hac Hasîb Efendi’nin
mahdûmu merhûm Mustafa
Efendi’nin ruhuna fatiha
fî 7 R sene 1284
Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:
Allah’ın emri ile geldi ferman
ecel erişdi bir aman vermedi
bu dünyada muradıma eremedim
Halik-i Rahman olan Allah Cennet’te versin muradımı
Eski Larende Müftüsü Hâdimîzâde el-Hac Hasîb Efendi’nin
oğlu merhum Mustafa Efendi’nin ruhuna fatiha
fî 7 R sene 1284 M 8 Ağustos 1867
Zahide Hanım El-Hac Hasîb Efendi torunu
Zahide Hanım’ın mezarı Ketane Camii
Haziresi’ndedir. H 19 Şaban 1284 M 16 Aralık 1867 Pazartesi günü yirmi beş
yaşında hastalıktan vefat etmiştir. Anne babası bilgisi verilmeden doğrudan
El-Hac Hasîb Efendi’nin torunu olarak nisbet edilmiştir.
Mezar taşının özellikleri:
Zahide Hanım’ın mezarı pramidal gövde ile baş
ve ayak taşlarından oluşmuştur. Piramidal gövde yedi basamaklıdır. En üst
basamak sanduka işlevine sahiptir. Baş ve ayak taşları bu üst basamağa
dikilmiştir. Baş taşı, gül tepelik, boyun ve dikdörtgensel gövde olarak
biçimlendirilmiştir. Kitabe talik yazıdır. Ayak taşı da baş taşına benzer
özellikte bir gül tepeliği ve dikdörtgensel gövde olarak işlenmiştir. Ayak taşı
gövde yüzeyinin tamamı hurma ağacı ile işlenmiştir. Pramidal basamaklar Karadağ
taşından, baş ve ayak taşı mermerden yapılmıştır.
Mezar taşının kitabesi:
Ah mine’l-mevt
genc iken göcdü cihândan böyle bir hulk-i halîm
dilerim kabrini pür-nûr eyleye rabbu’l-kerîm
yirmi beş yaşına irmişken bu nev-cihan
davet itdi gendünü hâlik-i ferdu’l-hakîm
Hadimîzâde esbak müftî el-Hac
Hasib Efendi’nin hafîdi Zâhide
Hanım’ın ruhuna el-fatiha
sene 19 Şaban 1284
Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:
ölüm ah!
böyle
bir yumuşak yaratılışlı genç
yaşta bu
dünyadan göçtü
dilerim
Kerim olan rabbim kabrini de nur içinde bıraksın
gepe genç
bu kişi yirmi beş yaşına gelmişken
hâkimlerin
teki Halik olan Allah onu öbür dünyaya davet etti
Hadimizadelerden
eski Müftü
Hacı
Hasib Efendi torunu
Zahide
Hanım’ın ruhuna Fâtiha
H 19
Şaban 1284 M 16 Aralık 1867 Pazartesi
Zahide Hanım, El-Hac Hasîb Efendi hanımı
Zahide Hanım, İmâm-ı Begavî sülalesinden ve
el-Hac Hasib Efendi’nin hanımıdır. H 27 Receb sene 1285 M 13 Kasım 1868 Cuma
tarihinde ölmüştür. Mezar taşı kitabesinde her hangi bir ölüm sebebi
belirtilmemesinden ölümünün normal vefat olduğu anlaşılmıştır.
Mezar taşının özellikleri:
Mezar taşının tepeliği kırıktır. Kırık olan
tepelikte, diğer örneklere bakarak bir gül demetinin olması muhtemeldir. Mevcut
hali mezar taşı, düşey daralan dikdörtgensel bir gövde ile kırık boyundan
oluşmuştur. Malzeme mermerdir. Kitabe taliktir.
Mezar taşının kitabesi:
ah mine’l-mevt
İmâm-ı Begavî kuddise sirrahu
Sülalesinden Hadimî kuddise sirrahu
hafidi Karaman Müftüsü
el-Hac Hasib Efendi’nin
halîlesi Zâhide Hanım’ın
ruhiyçün el-fatiha
fî 27 B sene 1285
Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:
Ah ölüm!
İmâm-ı Begavî kaddese sirrahu
sülalesinden ve Hâdimî kaddese sirrahu
torunu Karaman Müftüsü
el-Hac Hasîb Efendi’nin
hanımı Zahide Hanım’ın
ruhuna fatiha
H 27 Receb 1285 M 13 Kasım 1868 Cuma
Mehmed Muhtar, Hâdimîzâde Hacı Hasîb Efendi Torunu ve Hasan oğlu
Mezar taşı, Ketane Camii Haziresi’ndedir.
Kitabeye göre Mehmed Muhtar’ın babası Hasan, dedesi El-Hac Hasîb Efendi’dir. Ölüm
sebebi, mesleği ve yaş hakkında bilgi yoktur. Ancak çocukluk ya da gençlik
döneminde ölmüş olduğu değerlendirilebilir.
Mezar taşının özellikleri:
Mezar taşı son incelemede yerinde tespit
edilememiştir.
Mezar taşının kitabesi:
ah mine'l-mevt
Hadimî kaddese sirrahu hazretlerinin
hafîdi el-Hac Hasîb Efendi'nin hafidi
Mehmedî Muhtar bin Hasan
ruhuna fatiha
fî 25 Şevval Sene 1285
Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:
ah ölüm
Hâdimî kaddese sirrahu (Allah ruhunus kutsasın) hazretlerinin
torunu el-Hac Hasîb Efendi’nin torunu
Hasan oğlu Mehmedî Muhtar’ın ruhuna fatiha
H 25 Şevval 1285 M 8 Şubat 1869
Hüseyin Nesib Beğ, Hacı Hasîb Efendi Oğlu ve Yozgat Mutasarrıfı
Hüseyin Nesib Bey’in mezarı Ketane Camii
Haziresi’ndedir. Hacı Hasîb Efendi’nin oğludur. Yozgat Mutasarrıfı (Valisi)
görevinden üst düzey bir devlet görevlisi olduğu anlaşılmaktadır. Aynı zamanda
şairdir. Bizzat kendi eli ile yazdığı bir divanı vardır. Hadimîzâdeler hakkında
bilgi verdiği bir başka el yazması eseri daha vardır. Bu iki eseri beraber ona
yakın el yazması eseri halen torunu Babür Şeber’in tasarrufunda bulunmaktadır. 24
Haziran 1896 tarihinde yaşlılığa bağlı olarak ölmüştür.
Mezar taşının özellikleri:
Mezar taşı bir dikdörtgen sanduka ile baş
taşından ibarettir. Sanduka dikdörtgen prizmaldir. Baş taşı, püsküllü fes
başlık, boyun ve dikdörtgen gövde olarak mermerden yapılmıştır. Kitabe celi
taliktir.
Mezar taşının kitabesi:
Huve’l-bâkî
Hazret-i Muhammed Sâ’id
Hâdimî ahfâdından
Karaman Müftîsi Hacı
Hasîb Efendi zâde
Yozgad Mutasarrıf-ı Esbakî
Hüseyin Nesîb Beğ ruhuna
Fatiha
sene 12 Haziran 1312 (R) sene 13 Muharrem 1314(H)
Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:
huve’l-bâkî
Hazret-i Muhammed Sa’id
Hâdimî torunlarından
Karaman Müftüsü Hacı
Hasîb Efendi oğlu
Yozgat Önceki Mutasarrıfı (sancak valisi)
Hüseyin Nesîb Bey’in ruhuna fatiha,
R 12 Haziran 1312 H 13 Muharrem 1314 M 24 Haziran 1896
Şerife Hanım, Seyyid Hulusi Efendi kızı, Hüseyin Hasîb Efendi hanımı
Şerife Hanım’ın mezarı
Ketane Camii Haziresi’ndedir. Babası Seyyid Hulûsî Efendi’dir. Babasının
ismindeki “Seyyid” ve “efendi” kelimelerinden, Şerife Hanım’ın; döneminin
önemli bir ailesine ait olduğu değerlendirilebilir. Kocası Hâdimîzâde Hüseyin
Hasîb Efendi’dir. Hâdimîzâde Hüseyin
Hasîb Efendi, Hâdimîzâde El-Hacı Hasîb Efendi olmalıdır. Eğer böyle ise El-Hacı
Hasîb Efendi iki eşli olmalıdır. Mezar taşı kitabesinde Şerife Hanım, oğlu
Necib Bey ile de beraber anılmıştır.
Mezar taşının özellikleri:
Mezar taşı, sivri kemer ve dikdörtgen gövde
olarak biçimlendirilmiştir. Malzeme kırmızı tüftür. Kitabe celi taliktir.
Mezar taşının kitabesi:
el-Merhûme
Seyyid Hulusi Efendi
kerîmesi Hadimîzâde
Hüseyin Hasib Efendi hanımı
Necib Efendi vâlidesi abide
Zâhide, kâtibe, şehîde
Şerîfe Hanım
rûhuna fatiha
Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:
Merhûme
Seyyid Hulusi Efendi’nin
kızı, Hâdimîzâde
Hüseyin Hasîb Efendi’nin hanımı
Necîb Efendi’nin annesi; abîde (çok ibadet eden)
zahîde (günahlardan çok sakınan) katîbe (çok akıllı, erdemli),
şehîde (ilim yolunda/hastalıktan ölen)
Şerife Hanım
rûhuna fatiha!
(Tarihsiz 19 yy)
Hâdimizâde
Mezar taşı sahibi, kitabede sadece Hadimîzâde
ünvanı ile nitelendirilmiştir. Künyesi ve nispet edildiği kişiler ve ölüm
tarihi yazılmamıştır. Mezar sahibi, Hadimîzâde ünvanından dolayı erkek olarak
değerlendirilmiştir. Genel özelliklerine bakılarak mezar taşı, 19. yya
tarihlendirilmiştir.
Mezar taşının özellikleri:
Mezar taşı, Ketane Camii Haziresi’ndedir. Ters
V kemer ve dikdörtgen gövdeden ibarettir. Malzeme tüf taşıdır. Kitabe sülüs
olup büyük çoğunluğu erimiştir.
Mezar taşının kitabesi:
Huve’l-gafûr
Yâ Nazıran bi kabrî
Mütefekkiran bi hâlî
kuntu misluke emsun
tekûne gaden misli
Hadimîzâde ruhiyçun el-fatiha
Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:
O Allah gafurdur!
Ey kabrime bakan kişi
benim halimi düşün
dün ben de senin gibi idim
yarın sen de benim gibi olacaksın
Hâdimîzâde ruhuna fatiha
Hüseyin, Hasib Efendi oğlu
Hasîb Efendi oğlu Hüseyin’in mezar taşı, Ketane
Camii Haziresi’ndedir. Kitabenin alt kısmı kırık olduğundan Hüseyin ile ilgili
bilgiler mezar taşındaki kadardır. Ölüm tarihi yoktur. 19. yya
tarihlendirilmiştir.
Mezar taşının özellikleri:
Mezar taşı, beşgen bir tepelik, boyun ve
dikdörtgen gövde olarak yapılmıştır. Kitabe sülüstür. Malzeme tüftür.
Mezar taşının kitabesi:
Fatiha
Huve’l-hayyu’l-bâkî
tâ’ir-i bağ-ı cenân
el-Merhûm el-Mağfûr el-Hac
Hasîb Efendi mahdûmu Hüseyin
Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:
Fatiha!
Allah canlı ve bâkîdir.
Merhûm ve mağfur,
El-Hâc Hasîb Efendi’nin oğlu Hüseyin…
Mustafa Gâlib Efendi, Ebu Sa’îd Efendi zâde
Mustafa Galib Efendi’nin mezarı Demirgömlek
Türbesi Haziresi’ndedir. Mustafa Galib Efendi, Hadîmi hazretlerinin
torunlarından Sa’id Efendi’nin oğludur. Mezar taşı başlığındaki sikkeden dolayı
Mevlevi olduğu anlaşılmaktadır.
Mezar taşının özellikleri:
Mezar taşı, Mevlevi sikkeli başlık, boyun ve
dikdörtgen gövdeden oluşmuştur. Malzeme mermerdir. Kitabe celi sülüstür.
Mezar taşının kitabesi:
Huve
Ebu Sa’îd Muhammed el-Hadimi
hafîdi Merhum Sa’îd
Efendi zâde Mustafa
Gâlib Efendi’nin
Ruhiyçün fatiha
1328
Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:
Huve
Ebu Sa’îd Muhammed el-Hadimi’nin
torunu Merhûm Sa’id Efendi’nin oğlu Mustafa
Galib Efendi’nin
ruhuna fatiha, H 1328 M 1910
Şerife
Hanım, Ziya Efendi eşi
Şerife Hanım’ın mezar taşı, Demirgömlek Türbesi
Haziresi’ndedir. Babası Ferruh Çelebi, eşi Mustafa Galib Efendi’nin oğlu Ziya
Efendi’dir. H 1296 M 1868 tarihinde doğmuş ve H 1328 M 1910 tarihinde vefat
etmiştir. Babasının adı önündeki “çelebi” ünvanından Mevlevi oldukları
anlaşılmaktadır.
Mezar taşının özellikleri:
Mezar taşı, güneş tepelikli ve dikdörtgen
gövdelidir. Malzeme bazalttır. Kitabe latin alfabesi ile yazılmıştır.
Mezar taşının kitabesi:
MERHUME
FERRUH ÇELEBİ
KIZI ZİYA
EF. EŞİ ŞERİFE
HANIM
RUHUNA FATİHA
D 1296 Ö 1328
Ziya Efendi, Mustafa Galib Efendi oğlu
Mezar taşı, Demir Gömlek Türbesi Haziresi’nde,
eşinin yanındadır. Kitabeye göre Ziya Efendi, Hâdimîzâdelerden Mustafa Galip
Efendi’nin oğludur. Nüfus memurluğu yapmıştır. Doğum tarihi H 1276 M 1859, ölüm
tarihi 10/05/1930’dur.
Mezar taşının özellikleri:
Mezar taşı, sarıklı başlık, boyun ve dikdörtgen
gövde olarak yapılmıştır. Malzeme bazalttır. Kitabe Latin alfabesidir.
Mezar taşının kitabesi:
MERHUM
HADİMİ ZADE
MUSTAFA EFENDİ OGLU
KARAMAN ESKİ NÜFUS MEMURU
ZİYA EFENDİ
RUHUNA FATİHA
D. 1276
Ö. 10. 5. 1930
Değerlendirme
Karaman’da Hâdimîzâdelere ait on üç adet tarihi
mezar taşı, Ketane Camii ve Demirgömlek Türbe Hazireleri’nde tespit edilmiştir.
Bunlardan dört adeti kadın, dokuz adeti erkek mezar taşıdır.
En eski tarihli mezar taşı, 4 Kasım 1863 tarihi
ile Hâdimîzâde Mehmet Muhtar Efendi’ye aittir. En geç tarihli mezar taşı ise
10/05/1930 tarihi ile Hâdimîzâde Said Efendi oğlu Mustafa Galip Efendi oğlu
Ziya Efendi’nindir.
Takvim çeşidine göre iki adet mezar taşı miladi
tarihli, bir adet mezar taşı hem hicri hem rumi tarihli, diğerleri ise hicri
tarihlidir.
Mezar taşlarından iki adeti tüf, iki adeti
bazalt dokuz adeti de mermerden yapılmıştır.
Kitabesine göre mezar taşlarının üç adeti
sülüs, iki adeti latin alfabeli, sekiz adeti talik yazılıdır.
Başlıklarına göre iki adet mezar taşı kemerli,
üç adeti tepelikli diğerleri başlıklıdır.
İşleme tekniği bakımından iki adet mezar taşı
oyma, on bir adet mezar taşı da kabartma tekniği ile yapılmıştır.
Dil bakımından bir adet mezar taşı Arapça
diğerleri Türkçedir.
Sonuç
Hâdimîzâdelere ait on üç adet mezar taşından
elde edilen sonuçları şöyle sıralamak mümkündür:
Hâdimî Hazretlerinin üç adet torunu Karaman’a
gelmiştir. Bunlar, El-Hac Hasîb Efendi, Mehmet Muhtar Efendi ve Said
Efendi’dir. Bunların torunları “Eren” ve “Şeber” soyadı ile Karaman’da yaşamaktadır.
El-Hac Hasîb Efendi, Mehmed Muhtar Efendi ve
Hüseyin Nesib Bey örneğinde olduğu gibi sülaleden önemli görevlerde bulunanlar
olmuştur.
İmam Begavî soyundan, El-Hac Hasîb Efendi
Hanımı Zahide Hanım ve Seyyid Hulusi Efendi Kızı, Hüseyin Hasîb Efendi Hanımı
Şerife Hanım örneğinde olduğu gibi Hadimîzadeler, döneminin seçkin aile kızları
ile evlilik yapmıştır.
El-Hac Hasîb Efendi’nin torun ve çocukları
örneğinde olduğu gibi çocukluk ve gençlik döneminde ölen Hâdimîzâdeler de
vardır.
Hâdimîzâdelerin mezarlarında mermerin çok kullanılmış olmasına; kitabenin iyi hattat ve hakkâk elinden çıkmış olmasına bakarak zengin ve kültürlü bir sülale olduğu görülmektedir.
Talat Duru, Karaman'da Hadimizâde'ler, Karaman 2016, s. 101
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder