01/09/2016

Karaman'da Hadimizadelerin mezar taşları


Karaman’da Hâdimîzâdelerin Mezar Taşları

 

Yusuf YILDIRIM

 

 

Giriş

18. yyın büyük âlimlerinden Ebu Said Muhammed Hâdimî Hazretlerinin dedeleri Buhara Türklerinden olup, XIV. asrın ikinci yarısında, bugün Taşkent ilçesine bağlı Avşar kasabası yakınındaki Karacasadık mevkiinde yerleşmiştir. Bundan yaklaşık üç yüz sene sonra da, babası Kara Hacı Mustafa Efendi Avşar’dan ayrılarak Hadim ilçesinde yaşamaya başlamış ve Hz. Hadimi de 1701 yılında burada dünyaya gelmiştir.

İlköğrenimini Hadim’de babasından almıştır. İstanbul’a gelerek dönemin büyük alimi Kazabadî Ahmed Efendi’den en yüksek mertebede icazet almıştır.

İstanbul’da kalması yönünde telkinlerde bulunuldu ise de öğrenci yetiştirmek üzere tekrar Hadim’e dönmüştür. Kurduğu medreseye Osmanlı ülkesinin her yerinden öğrenci geldi. Burada binlerce öğrenci yetiştirmiştir.

1762 yılında vefat etmiştir.

Hâdimî Hazretlerinin yetiştirdiği öğrencileri arasında kendi çocukları da vardır. Oğullarından Hacı Said Efendi, Hacı Abdullah Efendi, Hacı Emin Efendi, Hacı Numan Efendi, Hacı Mustafa Efendi ile Hacı Mehmet Efendiler de büyük âlim olup, Hâdim medresesinde müderrislik yapmışlardır.

Hâdimî Hazretlerinin soyundan bir kısmı 19. yyda Karaman’a yerleşmiştir. Karaman’da ve Osmanlı ülkesinde önemli görevlerde bulunanlar olmuştur.

Bunlara ait on üç adet mezar taşı tespit edilmiş olup on adeti Ketane Camii Haziresi’nde, üç adeti Demirgömlek Türbesi Haziresi’ndedir.

Burada 19. yyda Karaman’da yaşamış Hâdimîzâdelerin mezar taşları ve özellikleri ele alınacaktır. Mezar taşlarının anlatımı dört bölümde tamamlanacaktır. Önce mezar taşı sahibi hakkında mezar taşı kitabesine göre bilgi verilecektir. Sonra mezar taşının özellikleri genel anlatılacaktır. Daha sonra mezar taşının kitabe metni latin alfabesi ile verilecektir. Mezar taşı kitabesinin dil içi çevirisi ile mezar taşının anlatımı bitirilecektir.

 

Hâdimîzâdelerin Mezar Taşları

 

El-Hac Hasîb Efendi, Hâdimîzâde

Hâdimîzâde el-Hac Hasîb Efendi’nin mezarı Ketane Camii içindedir. Mezar taşı kitabesine göre Larende Müftülüğü yapmıştır. Müftülüğü zamanında Ketane Camii’nin tekrardan yaptırmıştır. H 1295 M 1878 tarihinde eceli ile ölmüştür. Ketane Camii Haziresi’ndeki diğer Hâdimîzâde mezar taşı kitabelerine göre eşi, çocukları ve torunlarının birçoğu Ketane Camii Haziresi’nde yatmaktadır.

Mezar taşı özellikleri:

Hâdimîzâde el-Hac Hasîb Efendi’nin mezarı, Ketane Camii içinde sol köşede; Muhammed Acaib Efendi ile Hasan Kudsî’nin mezarları yanındadır. Mezar, baş ve ayak taşından oluşmuştur. Baş taşı sarıklı başlık, boyun ve dikdörtgen gövde olarak biçimlendirilmiştir. Kitabe celi sülüs ile yazılmıştır. Ayak taşı ise dikdörtgen gövde ve sivri kemer olarak yapılmıştır. Gövde yüzeyine eğri uçlu servi ağacı işlenmiştir. Malzeme mermerdir.

Mezar taşı kitabesi:

Huve

Hâdimîzade Fâzıl Yektâ

Hacı Hasîb Efendi-i Dânâ

çok zaman oldu Müfti-i Karaman

kıldı bu câmi’-i şerîfi binâ

rıhlet itdi ikiyüzdoksanbeşte

cennet itsün makâmını Mevlâ

 

Mezar taşının kitabesinin çevirisi:

Huve (Allah)

faziletlilerin biriciği ve alîm (bilge) insan

Hâdimîzâde Hacı Hasîb Efendi

Karaman’da çok zaman önce müftü idi

Ketane Camii’ni yaptırdı.

1295 (Miladi 1878) yılında bu dünyadan göçtü.

Allah makamını cennet eylesin

 

Mehmet Muhtar Efendi, Hâdimîzâde

Hâdimîzâde Mehmet Muhtar Efendi’nin mezarı Ketane Camii Haziresi’ndedir. Dâru’l-Hilâfeti Aliye (Osmanlı dönemi İmam-Hatip Lisesi) hocalarındandır. H 22 Cumâdelûlâ sene1280 M 4 Kasım 1863 Çarşamba günü eceli ile vefat etmiştir. Mezar taşı kitabesinde “Hâdimîzâde” ifadesinden onun Hadimî hazretlerinin torunlarından olduğu, Hasîb Efendi ile kardeş ya da amca çocukları olduğu değerlendirilmiştir.

Mezar taşının özellikleri:

Mezar; piramidal kaide, sanduka, baş ve ayak taşlarından oluşmuştur. Piramidal kaide beş basamaklıdır. Bunun üstüne dikdörtgen prizmal bir sanduka yerleştirilmiştir. Sandukanın uç kısımlarına ise baş ve ayak taşları dikilmiştir. Baş taşı püsküllü fesli başlık, boyun ve dikdörtgen gövde olarak biçimlendirilmiştir. Ayak taşı ise akantüs yapraklı tepelik ve dikdörtgen gövde olarak yapılmıştır. Mezar taşı kitabesi ise talik yazılıdır. Pramidal basamaklar Karadağ taşı olan bazalttan, sanduka tüften, baş ve ayak taşı mermerden yapılmıştır.

Mezar taşının kitabesi:

Baş taşı:

huve’l-hayyu’l-bâkî

İlâhî abdike’l-‘âsî itâ kâ

mukırran bi’z-zunûb fe gad de’â kâ

ve in tağfir fe ente lizâke ehli

ve in tadrud fe men yarham sivâ kâ

Dâru’l-Hilâfeti Aliye-i muderrisîn-i kirâmından

Hâdimîzâde merhûm Mehmed Muhtâr

Efendi’nin ruhiyçün el-Fâtiha

fî 22 Cumâdelûlâ sene1280

 

Ayak taşı:

huve’l-gafûr

Ya nazıran bikabrî mutefekkiran bi hâlî

kuntu misluke bi emsi tekune gaden mislî

sene fî 2 CA Sene 1280

 

 

Kitabenin dil içi çevirisi:

Baştaşı:

Allah diri ve sonsuzdur

Ey Allah’ım bu kulun günahları ile sana geldi

günahlarını itiraf ediyor ve sana yalvarıyor

affetmek senin şanındandır

ağer kovarsan Senden başka kim merhamet eder

Daru’l Hilafeti Aliye‘nin değerli müderrislerinden

Hâdimîzâde merhum Mehmed Muhtar

Efendi ruhu için Fâtiha

22 Cumâdelûlâ Sene 1280

Ayak Taşı:

O ( Allah ), bağışlayandır.

ey kabrime bakan, halimi düşünen

ben de dün senin gibiydim,

yarın sen de benim gibi olacaksın.

22 Cumâdelâhir Sene 1280 (4

Kasım 1863 Çarşamba)

 

Mustafa Efendi, El-Hac Hasîb Efendi oğlu

Mustafa Efendi’nin mezarı Ketane Camii Haziresi’ndedir. Babası Hacı Hasîb Efendi’dir. H 7 Rebiulevvel sene 1284 M 8 Ağustos 1867 tarihinde vefat etmiştir. Mezar taşı kitabesindeki “Erişdi ecel virmedi aman/Murada ermedim dünyada hemân” ifadesinden ve mezar taşındaki fesli başlıktan genç yaşta öldüğü anlaşılmaktadır.

Mezar taşının özellikleri:

Mezar, üç basamaklı piramidal bir gövde ve onun üstünde bir baş taşından oluşturulmuştur. Ayak taşı kırılmıştır. Baş taşı püsküllü fes, silindirik boyun ve dikdörtgensel bir gövde olarak biçimlendirilmiştir. Kitabe ise celi taliktir.

Mezar taşının kitabesi:

emretdi Hudâ eyledi fermân

erişdi ecel virmedi aman

murada ermedim dünyada hemân

cennette vire murâdım Hâlik-i Rahmân

Esbak Larende Müftîsi Hadimî    

zâde el-Hac Hasîb Efendi’nin

mahdûmu merhûm Mustafa                   

Efendi’nin ruhuna fatiha

fî 7 R sene 1284

 

Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:

Allah’ın emri ile geldi ferman

ecel erişdi bir aman vermedi

bu dünyada muradıma eremedim

Halik-i Rahman olan Allah Cennet’te versin muradımı

Eski Larende Müftüsü Hâdimîzâde el-Hac Hasîb Efendi’nin

oğlu merhum Mustafa Efendi’nin ruhuna fatiha

fî 7 R sene 1284 M 8 Ağustos 1867

 

 

Zahide Hanım El-Hac Hasîb Efendi torunu

Zahide Hanım’ın mezarı Ketane Camii Haziresi’ndedir. H 19 Şaban 1284 M 16 Aralık 1867 Pazartesi günü yirmi beş yaşında hastalıktan vefat etmiştir. Anne babası bilgisi verilmeden doğrudan El-Hac Hasîb Efendi’nin torunu olarak nisbet edilmiştir.

Mezar taşının özellikleri:

Zahide Hanım’ın mezarı pramidal gövde ile baş ve ayak taşlarından oluşmuştur. Piramidal gövde yedi basamaklıdır. En üst basamak sanduka işlevine sahiptir. Baş ve ayak taşları bu üst basamağa dikilmiştir. Baş taşı, gül tepelik, boyun ve dikdörtgensel gövde olarak biçimlendirilmiştir. Kitabe talik yazıdır. Ayak taşı da baş taşına benzer özellikte bir gül tepeliği ve dikdörtgensel gövde olarak işlenmiştir. Ayak taşı gövde yüzeyinin tamamı hurma ağacı ile işlenmiştir. Pramidal basamaklar Karadağ taşından, baş ve ayak taşı mermerden yapılmıştır.

Mezar taşının kitabesi:

Ah mine’l-mevt

genc iken göcdü cihândan böyle bir hulk-i halîm             

dilerim kabrini pür-nûr eyleye rabbu’l-kerîm

yirmi beş yaşına irmişken bu nev-cihan

davet itdi gendünü hâlik-i ferdu’l-hakîm             

Hadimîzâde esbak müftî el-Hac              

Hasib Efendi’nin hafîdi Zâhide

Hanım’ın ruhuna el-fatiha

sene 19 Şaban 1284

 

Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:

ölüm ah!

böyle bir yumuşak yaratılışlı genç

yaşta bu dünyadan göçtü

dilerim Kerim olan rabbim kabrini de nur içinde bıraksın

gepe genç bu kişi yirmi beş yaşına gelmişken

hâkimlerin teki Halik olan Allah onu öbür dünyaya davet etti

Hadimizadelerden eski Müftü

Hacı Hasib Efendi torunu

Zahide Hanım’ın ruhuna Fâtiha

H 19 Şaban 1284 M 16 Aralık 1867 Pazartesi

 

Zahide Hanım, El-Hac Hasîb Efendi hanımı

Zahide Hanım, İmâm-ı Begavî sülalesinden ve el-Hac Hasib Efendi’nin hanımıdır. H 27 Receb sene 1285 M 13 Kasım 1868 Cuma tarihinde ölmüştür. Mezar taşı kitabesinde her hangi bir ölüm sebebi belirtilmemesinden ölümünün normal vefat olduğu anlaşılmıştır.

Mezar taşının özellikleri:

Mezar taşının tepeliği kırıktır. Kırık olan tepelikte, diğer örneklere bakarak bir gül demetinin olması muhtemeldir. Mevcut hali mezar taşı, düşey daralan dikdörtgensel bir gövde ile kırık boyundan oluşmuştur. Malzeme mermerdir. Kitabe taliktir.

Mezar taşının kitabesi:

ah mine’l-mevt

İmâm-ı Begavî kuddise sirrahu

Sülalesinden Hadimî kuddise sirrahu

hafidi Karaman Müftüsü

el-Hac Hasib Efendi’nin

halîlesi Zâhide Hanım’ın

ruhiyçün el-fatiha

fî 27 B sene 1285

Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:

Ah ölüm!

İmâm-ı Begavî kaddese sirrahu

sülalesinden ve Hâdimî kaddese sirrahu

torunu Karaman Müftüsü

 el-Hac Hasîb Efendi’nin

hanımı Zahide Hanım’ın

ruhuna fatiha

H 27 Receb 1285 M 13 Kasım 1868 Cuma

 

 

Mehmed Muhtar, Hâdimîzâde Hacı Hasîb Efendi Torunu ve Hasan oğlu

Mezar taşı, Ketane Camii Haziresi’ndedir. Kitabeye göre Mehmed Muhtar’ın babası Hasan, dedesi El-Hac Hasîb Efendi’dir. Ölüm sebebi, mesleği ve yaş hakkında bilgi yoktur. Ancak çocukluk ya da gençlik döneminde ölmüş olduğu değerlendirilebilir.

Mezar taşının özellikleri:

Mezar taşı son incelemede yerinde tespit edilememiştir.

Mezar taşının kitabesi:

ah mine'l-mevt

Hadimî kaddese sirrahu hazretlerinin

hafîdi el-Hac Hasîb Efendi'nin hafidi

Mehmedî Muhtar bin Hasan

ruhuna fatiha

fî 25 Şevval Sene 1285

Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:

ah ölüm

Hâdimî kaddese sirrahu (Allah ruhunus kutsasın) hazretlerinin

torunu el-Hac Hasîb Efendi’nin torunu

Hasan oğlu Mehmedî Muhtar’ın ruhuna fatiha

H 25 Şevval 1285 M 8 Şubat 1869

 

Hüseyin Nesib Beğ, Hacı Hasîb Efendi Oğlu ve Yozgat Mutasarrıfı

Hüseyin Nesib Bey’in mezarı Ketane Camii Haziresi’ndedir. Hacı Hasîb Efendi’nin oğludur. Yozgat Mutasarrıfı (Valisi) görevinden üst düzey bir devlet görevlisi olduğu anlaşılmaktadır. Aynı zamanda şairdir. Bizzat kendi eli ile yazdığı bir divanı vardır. Hadimîzâdeler hakkında bilgi verdiği bir başka el yazması eseri daha vardır. Bu iki eseri beraber ona yakın el yazması eseri halen torunu Babür Şeber’in tasarrufunda bulunmaktadır. 24 Haziran 1896 tarihinde yaşlılığa bağlı olarak ölmüştür.

Mezar taşının özellikleri:

Mezar taşı bir dikdörtgen sanduka ile baş taşından ibarettir. Sanduka dikdörtgen prizmaldir. Baş taşı, püsküllü fes başlık, boyun ve dikdörtgen gövde olarak mermerden yapılmıştır. Kitabe celi taliktir.

Mezar taşının kitabesi:

Huve’l-bâkî

Hazret-i Muhammed Sâ’id

Hâdimî ahfâdından     

Karaman Müftîsi Hacı    

Hasîb Efendi zâde 

Yozgad Mutasarrıf-ı Esbakî

Hüseyin Nesîb Beğ ruhuna        

Fatiha

sene 12 Haziran 1312 (R) sene 13 Muharrem 1314(H)

 

Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:

huve’l-bâkî

Hazret-i Muhammed Sa’id

Hâdimî torunlarından

Karaman Müftüsü Hacı

Hasîb Efendi oğlu

Yozgat Önceki Mutasarrıfı (sancak valisi)

Hüseyin Nesîb Bey’in ruhuna fatiha,

R 12 Haziran 1312 H 13 Muharrem 1314 M 24 Haziran 1896

 

Şerife Hanım, Seyyid Hulusi Efendi kızı, Hüseyin Hasîb Efendi hanımı

Şerife Hanım’ın mezarı Ketane Camii Haziresi’ndedir. Babası Seyyid Hulûsî Efendi’dir. Babasının ismindeki “Seyyid” ve “efendi” kelimelerinden, Şerife Hanım’ın; döneminin önemli bir ailesine ait olduğu değerlendirilebilir. Kocası Hâdimîzâde Hüseyin Hasîb Efendi’dir.  Hâdimîzâde Hüseyin Hasîb Efendi, Hâdimîzâde El-Hacı Hasîb Efendi olmalıdır. Eğer böyle ise El-Hacı Hasîb Efendi iki eşli olmalıdır. Mezar taşı kitabesinde Şerife Hanım, oğlu Necib Bey ile de beraber anılmıştır.

Mezar taşının özellikleri:

Mezar taşı, sivri kemer ve dikdörtgen gövde olarak biçimlendirilmiştir. Malzeme kırmızı tüftür. Kitabe celi taliktir.

Mezar taşının kitabesi:

el-Merhûme

Seyyid Hulusi Efendi

kerîmesi Hadimîzâde

Hüseyin Hasib Efendi hanımı

Necib Efendi vâlidesi abide

Zâhide, kâtibe, şehîde

Şerîfe Hanım

rûhuna fatiha

Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:

Merhûme

Seyyid Hulusi Efendi’nin

kızı, Hâdimîzâde

Hüseyin Hasîb Efendi’nin hanımı

Necîb Efendi’nin annesi; abîde (çok ibadet eden)

zahîde (günahlardan çok sakınan) katîbe (çok akıllı, erdemli), şehîde (ilim yolunda/hastalıktan ölen)

Şerife Hanım

rûhuna fatiha!

(Tarihsiz 19 yy)

 

Hâdimizâde

Mezar taşı sahibi, kitabede sadece Hadimîzâde ünvanı ile nitelendirilmiştir. Künyesi ve nispet edildiği kişiler ve ölüm tarihi yazılmamıştır. Mezar sahibi, Hadimîzâde ünvanından dolayı erkek olarak değerlendirilmiştir. Genel özelliklerine bakılarak mezar taşı, 19. yya tarihlendirilmiştir.

Mezar taşının özellikleri:

Mezar taşı, Ketane Camii Haziresi’ndedir. Ters V kemer ve dikdörtgen gövdeden ibarettir. Malzeme tüf taşıdır. Kitabe sülüs olup büyük çoğunluğu erimiştir.

Mezar taşının kitabesi:

Huve’l-gafûr

Yâ Nazıran bi kabrî               

Mütefekkiran bi hâlî

kuntu misluke emsun                           

tekûne gaden misli

Hadimîzâde ruhiyçun el-fatiha

 

Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:

O Allah gafurdur!

Ey kabrime bakan kişi

benim halimi düşün

dün ben de senin gibi idim

yarın sen de benim gibi olacaksın

Hâdimîzâde ruhuna fatiha

 

Hüseyin, Hasib Efendi oğlu

Hasîb Efendi oğlu Hüseyin’in mezar taşı, Ketane Camii Haziresi’ndedir. Kitabenin alt kısmı kırık olduğundan Hüseyin ile ilgili bilgiler mezar taşındaki kadardır. Ölüm tarihi yoktur. 19. yya tarihlendirilmiştir.

Mezar taşının özellikleri:

Mezar taşı, beşgen bir tepelik, boyun ve dikdörtgen gövde olarak yapılmıştır. Kitabe sülüstür. Malzeme tüftür.

Mezar taşının kitabesi:

Fatiha                 

Huve’l-hayyu’l-bâkî                

tâ’ir-i bağ-ı cenân                

el-Merhûm el-Mağfûr el-Hac

Hasîb Efendi mahdûmu Hüseyin

Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:

Fatiha!

Allah canlı ve bâkîdir.

Merhûm ve mağfur,

El-Hâc Hasîb Efendi’nin oğlu Hüseyin…

 

Mustafa Gâlib Efendi, Ebu Sa’îd Efendi zâde

Mustafa Galib Efendi’nin mezarı Demirgömlek Türbesi Haziresi’ndedir. Mustafa Galib Efendi, Hadîmi hazretlerinin torunlarından Sa’id Efendi’nin oğludur. Mezar taşı başlığındaki sikkeden dolayı Mevlevi olduğu anlaşılmaktadır.

Mezar taşının özellikleri:

Mezar taşı, Mevlevi sikkeli başlık, boyun ve dikdörtgen gövdeden oluşmuştur. Malzeme mermerdir. Kitabe celi sülüstür.

Mezar taşının kitabesi:

Huve

Ebu Sa’îd Muhammed el-Hadimi

hafîdi Merhum Sa’îd

Efendi zâde Mustafa

Gâlib Efendi’nin

Ruhiyçün fatiha

1328

 

Mezar taşının kitabesinin dil içi çevirisi:

Huve

Ebu Sa’îd Muhammed el-Hadimi’nin

torunu Merhûm Sa’id Efendi’nin oğlu Mustafa

Galib Efendi’nin

ruhuna fatiha, H 1328 M 1910

 

Şerife Hanım, Ziya Efendi eşi

Şerife Hanım’ın mezar taşı, Demirgömlek Türbesi Haziresi’ndedir. Babası Ferruh Çelebi, eşi Mustafa Galib Efendi’nin oğlu Ziya Efendi’dir. H 1296 M 1868 tarihinde doğmuş ve H 1328 M 1910 tarihinde vefat etmiştir. Babasının adı önündeki “çelebi” ünvanından Mevlevi oldukları anlaşılmaktadır.

Mezar taşının özellikleri:

Mezar taşı, güneş tepelikli ve dikdörtgen gövdelidir. Malzeme bazalttır. Kitabe latin alfabesi ile yazılmıştır.

Mezar taşının kitabesi:

MERHUME

FERRUH ÇELEBİ

KIZI ZİYA

EF. EŞİ ŞERİFE

HANIM

RUHUNA FATİHA

D 1296 Ö 1328

 

Ziya Efendi, Mustafa Galib Efendi oğlu

Mezar taşı, Demir Gömlek Türbesi Haziresi’nde, eşinin yanındadır. Kitabeye göre Ziya Efendi, Hâdimîzâdelerden Mustafa Galip Efendi’nin oğludur. Nüfus memurluğu yapmıştır. Doğum tarihi H 1276 M 1859, ölüm tarihi 10/05/1930’dur.

Mezar taşının özellikleri:

Mezar taşı, sarıklı başlık, boyun ve dikdörtgen gövde olarak yapılmıştır. Malzeme bazalttır. Kitabe Latin alfabesidir.

Mezar taşının kitabesi:

MERHUM

HADİMİ ZADE

MUSTAFA EFENDİ OGLU

KARAMAN ESKİ NÜFUS MEMURU

ZİYA EFENDİ

RUHUNA FATİHA

D. 1276

Ö. 10. 5. 1930

 

Değerlendirme

Karaman’da Hâdimîzâdelere ait on üç adet tarihi mezar taşı, Ketane Camii ve Demirgömlek Türbe Hazireleri’nde tespit edilmiştir. Bunlardan dört adeti kadın, dokuz adeti erkek mezar taşıdır.

En eski tarihli mezar taşı, 4 Kasım 1863 tarihi ile Hâdimîzâde Mehmet Muhtar Efendi’ye aittir. En geç tarihli mezar taşı ise 10/05/1930 tarihi ile Hâdimîzâde Said Efendi oğlu Mustafa Galip Efendi oğlu Ziya Efendi’nindir.

Takvim çeşidine göre iki adet mezar taşı miladi tarihli, bir adet mezar taşı hem hicri hem rumi tarihli, diğerleri ise hicri tarihlidir.

Mezar taşlarından iki adeti tüf, iki adeti bazalt dokuz adeti de mermerden yapılmıştır.

Kitabesine göre mezar taşlarının üç adeti sülüs, iki adeti latin alfabeli, sekiz adeti talik yazılıdır.

Başlıklarına göre iki adet mezar taşı kemerli, üç adeti tepelikli diğerleri başlıklıdır.

İşleme tekniği bakımından iki adet mezar taşı oyma, on bir adet mezar taşı da kabartma tekniği ile yapılmıştır.

Dil bakımından bir adet mezar taşı Arapça diğerleri Türkçedir.

 

Sonuç

Hâdimîzâdelere ait on üç adet mezar taşından elde edilen sonuçları şöyle sıralamak mümkündür:

Hâdimî Hazretlerinin üç adet torunu Karaman’a gelmiştir. Bunlar, El-Hac Hasîb Efendi, Mehmet Muhtar Efendi ve Said Efendi’dir. Bunların torunları “Eren” ve “Şeber” soyadı ile Karaman’da yaşamaktadır.

El-Hac Hasîb Efendi, Mehmed Muhtar Efendi ve Hüseyin Nesib Bey örneğinde olduğu gibi sülaleden önemli görevlerde bulunanlar olmuştur.

İmam Begavî soyundan, El-Hac Hasîb Efendi Hanımı Zahide Hanım ve Seyyid Hulusi Efendi Kızı, Hüseyin Hasîb Efendi Hanımı Şerife Hanım örneğinde olduğu gibi Hadimîzadeler, döneminin seçkin aile kızları ile evlilik yapmıştır.

El-Hac Hasîb Efendi’nin torun ve çocukları örneğinde olduğu gibi çocukluk ve gençlik döneminde ölen Hâdimîzâdeler de vardır.

Hâdimîzâdelerin mezarlarında mermerin çok kullanılmış olmasına; kitabenin iyi hattat ve hakkâk elinden çıkmış olmasına bakarak zengin ve kültürlü bir sülale olduğu görülmektedir.

 


Karaman'da Hadimizadelerin mezar taşları
Bu makale şu kitapta kitap bölümü olarak yayınlanmıştır:
Talat Duru, Karaman'da Hadimizâde'ler, Karaman 2016, s. 101

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder