Karaman’da Mevlevi Mezar Taşları
Yusuf Yıldırım
I.
Giriş
Mevlâna’nın torunu Ulu Arif Çelebi tarafından
Mehmed Halîfe’ye kurdurulduğu bilinen ve Mâder-i Mevlâna Dergâhı, Karaman
Mevlevîhânesi, Aktekke Camii adlarla günümüze gelen yapı, bugün Mâder-i Mevlâna
Camii ya da Aktekke Camii olarak daha çok tanınmaktadır (Konyalı 1967: 229;
Gülcan 1977: 15). Yapının ilginç bir özelliği de hem içinde hem de bahçesinde
yoğun sayılabilecek mezara ve mezar taşına sahip olmasıdır. Külliyenin varlık
sebebi, 1224 yılındaki vefat eden Mevlâna’nın annesi Mümine Hatun’un burada
yatıyor olmasıdır. Mevlâna ve ailesinin Karaman’da yaşadığı 1222-1229 yılları
içinde kardeşi Alaeddin başta bazı vefat eden yakınlarının Mümine Hatun’un
yanına gömüldüğü bilinmektedir. Karaman Mevlevîhanesi’nin kurulmasıyla beraber
hem yapının içine hem de hazireye definler başladığı haziredeki tarihli ve
tarihsiz mezar taşlarından da anlaşılmaktadır.
Mader-i Mevlâna Camii Haziresi’nde bugün 85
adet mezar taşı vardır. Hazirenin mezar taşlarının tamamını, Harun Şahin, 2016
yılında Kosova’da düzenlenen Arap
Harfli Yazıtlar ve Mezar Taşları Çalıştayı’nda bildiri olarak sunmuştur (Şahin, 2017: 297- 343). Haziredeki bir mezar
taşının Mevlevi mezar taşı olup olmadığı başlık tipinden ya da kitabesindeki
bilgiye göre belirlenmektedir. Bu ölçütlerin dışında kalan; 14. ve 15. yy
hazire mezar taşlarına Mevlevi mezar taşı demek kadar Mevlevi mezar taşı değil
demek zordur. Başlık tipi ve başlık tipine göre hazirede tespit edilebilen Mevlevi
mezar taşı sayısı 7’dir. Bir Mevlevi mezar taşı da Demir Gömlek Türbesi
Haziresi’ndedir.
Karaman’daki Mevlevi mezar taşları, tip, süsleme,
malzeme ve yazı özellikleriyle bu yazıda anlatılacaktır.
Anlatımda açıklama, nesnel betimleme, metin
çevirisi yöntemleri kullanılacaktır.
II. Karaman’daki Mevlevî mezar taşları
Karaman’da tespit edilmiş Mevlevî mezar taşı
sayısı 8’dir. Bu mezar taşları, en eskisinden başlayarak tarihi sırasında göre
ele alınacaktır.
1. Lubbuhu Ahmed el-Mevlevî’nin mezar taşı
Akademik Sayfalar’da ayrıntılı işlendiği için (Yıldırım, 2022:662-666) bu mezar taşına burada
çok kısa değinilecektir. Lubbuhu Ahmed el-Mevlevî’nin 1374 tarihli mezar taşı,
aynı zamanda günümüze gelebilmiş Karaman’ın “tarihli en eski ikinci mezar taşı”dır.
Daha eski tarihli olanı ise Karaman Müzesinde bulunan Celaleddin Muhammed’in
1363 tarihli mezar taşıdır.
Lubbuhu Ahmed el-Mevlevi mezar baş taşı ön yüz, Mâder-i Mevlana Camii Haziresi, 2011, Foto: Yusuf Yıldırım |
Lubbuhu Ahmed el-Mevlevî’nin mezarı, mermem baş taşı, ayak taşı ve tüf sanduka biçiminde yapılmıştır. Dikdörtgen prizmal sanduka 150x35x35 cm; baş taşı 130x35x8 cm, ayak taşı, 110x35x8 cm ölçülerindedir. Hem baş taşı hem de ayak taşı üç dilimli tepelik, sivri kemerli taç, S/C kıvrımlı ara bölüm ve kenarlarında zarlı sütünce bulunan dikdörtgensel yüzey tipinde yapılmıştır.
Süsleme, üç dilimli tepelik, kapalı rumi
motifi, silmeler, yivli sütünce, zardır.
Lubbuhu Ahmed el-Mevlevi mezar baş taşı arka yüz, Mâder-i Mevlana Camii Haziresi, 2011, Foto: Yusuf Yıldırım |
Mezar taşı kitabesi
Baş
taş ön yüz:
(.........)
fe-stagferû ve-rhamû (...)
ve ikra’ âlâ kitabi’llahi
fe-kûlû
(.........)
(..........)
(..........)
Baş
taş iç yüz:
ve kad (.......) fî
sebîlillah
min şehri Zilhicce hamse
ve seb’îne- ve seb’a-miete
Lubbühü Ahmed
el-Mevlevî
Ayak taşı iç yüz:
fî şehri Rebî’u’l-evvel
senete tis’a ve seb’’ine ve
seb’a miete
en-nâsu fe-izâ yenâmû
mâtu intebehu
Ayak taşı ön yüz:
merg
nîst vü hayât hayli nîst
merg
nümâ aks-i bed nazar
kafirî
cihân
bed
ömür sanki ömr-i dem nîst
Lubbuhu Ahmed el-Mevlevi mezar ayak taşı ön yüz, Mâder-i Mevlana Camii Haziresi, 2011, Foto: Yusuf Yıldırım |
Kitabenin
Türkçe çevirisi:
Baş
taş ön yüz
(.......)
rahmet dileyiniz ve
bağışlanma
isteyiniz
Allah’ın kitabı üzerine
okuyun
ve
şöyle deyin...
(........)
Baş
taş arka yüz:
775 yılı Zilhicce ayı
Lubbühü Ahmed el-Mevlevî
Ayak taşı arka yüz:
779 yılı Rebi’u’l-evvel ayı
İnsanlar uyudukları zaman
ölürler ve ölüm nları
uyandırır.
Ayak taşı ön yüz:
ölüm boş ve hayat daha boş
ölüm bu yalan dünyaya kötü
bakışın resmidir
kötü geçmiş bir ömür, ömrün
boş bir anı gibidir
Lubbuhu Ahmed el-Mevlevi mezar ayak taşı arka yüz, Mâder-i Mevlana Camii Haziresi, 2011, Foto: Yusuf Yıldırım |
2. Mehmed oğlu Ali Bey mahdûmu Hüseyin’in mezar taşı
Mezar taşı, Mâder-i Mevlâna Camii
Hazîresi’ndedir. Kitabesine göre Ali Beyoğlu Hüseyin genç yaşta -dermansız bir
hastalıktan- ölmüştür. Mezar taşı başlığındaki sikkeye göre Ali Bey oğlu
Hüseyin genç bir Mevlevîdir. Kitabede adı geçen babası Ali Bey ve dedesinin de
Mevlevî olduğu sonucu ortaya çıkmaktadır. “bu civân ucdı cennet bagına/ehli
kaldı vâlideynin yanına” ifadesinden anne babasının daha önce öldüğü
anlaşılıyor. Ölüm tarihi H 1225 M 1810’dur.
Mezar taşının genel özellikleri: Mezar
taşı başlık, boyun ve dikdörtgen gövdeden oluşmuştur. Kabartma tekniğinde,
100x45x20 cm ölçülerinde yapılmıştır. Başlık Mevlevî sikkesidir. Prizmatik
biçimlendirilen boyunun alınlığı, tarih satırı olarak kullanılmıştır.
Gövdeye beş satırda sülüs kitabe işlenmiştir. Satırlar
ve kenarlar ince ve düz silmeler ile belirlenmiştir.
Süsleme Mevlevi sikkesidir.
Mezar taşı kitabesi
sene
1225
bu
civân ucdı cennet bâgına
ehli
kaldı vâlideynin yanına
el-merhûm
el-magfûr Mehmed
oğlu
Ali Beg mahdûmı
Hüseyin
rûhuna Fâtiha
Kitabenin dil içi çevirisi
sene
H 1225/ M 1810
bu
delikanlı uçtu cennet bahçesine
eşi
kaldı, (o) anne babasının yanına
merhûm
magfûr Mehmed oğlu Ali Beg oğlu
Hüseyin
rûhuna Fâtiha
Mehmed oğlu Alibey oğlu Hüseyin’in mezar taşı, 1810 , Mâder-i Mevlânâ (Aktekke) Camii Hazîresi, 2011, Foto YY
3. Abdulcelâl Efendi’nin mezar taşı
Mezar
taşı, Mader-i Mevlânâ Camii Hazîresi’ndedir. Sahibi hakkındaki bilgiler,
kitabede yazıldığı kadardır. H 1230 M 1814/1815 tarihinde ölmüştür.
Mezar taşı başlığı özensiz biçimlendirilmiş bir Mevlevî sikkesi
gibi görünümündedir. Buradan hareketle Abdulcelal Efendi’nin bir Mevlevî olduğu
rahatlıkla söylenebilir.
Mezar
taşının genel özellikleri: Mezar taşı, başlık, boyun ve gövdeden
oluşmuştur. Kabartma tekniğinde 100x40x12 cm ölçülerinde işlenmiştir.
Dikdörtgen gövdede beş satır sülüs yazılı kitabe vardır. Kitabe, çoğu kısımları
okunamayacak kadar silinmiştir.
Süsleme düz sarıklı Mevlevi sikkesidir.
Mezar taşı kitabesi
lâ ilâhe illâllâh
Muhammederrasûlullâh
el-merhûm el-magfûr
Allah Abdu-
-lcelâl Efendi’nin rûhuna
Fâtiha
(..........)
sene 1230
Abdülcelâl Efendi, Mâder-i Mevlânâ (Aktekke) Camii
Hazîresi, 2011, Foto YY
4. Ermenekli İsmail Aga ve oğlu Derviş Mustafa’nın ortak mezar taşı
Mezar, Mâder-i Mevlânâ (Aktekke) Camii Hazîresi’ndedir. Mezar taşı
çift künyelidir. Mezarda Ermenekli İsmail Ağa ile oğlu Derviş Mustafa
yatmaktadır. Ermenekli İsmail Ağa’nın “aga” unvanından döneminin zengini ve
ileri geleni olduğu, oğlu Mustafa’nın da adının başındaki “Derviş” ifadesinden
ve mezar taşı başlığından bir Mevlevî dervişi olduğu anlaşılmaktadır. Kitabeye
göre baba İsmail Ağa, H 1263 M 1847; oğlu Derviş Mustafa H 1290 M 1874 yılında ölmüştür.
Mezar taşının, oğul Mustafa’nın H 1290 M 1874’teki ölümü sonrası sıfırdan ya da
ikinci kez dikildiğini söylemek mümkündür. Baba ile oğul hakkındaki bilgiler
mezar taşı ile sınırlıdır.
Mezar taşının genel özellikleri: Mezar taşı 110x48x14 cm ölçülerinde kabartma tekniği ile
işlenmiştir. Uzun ve özensiz yapılmış Mevlevî sikkeli bir başlık yine uzun
boyun ile dikdörtgen bir gövdeden oluşmuştur. Gövdeden boyuna geçerken üst
köşeler pahlanmıştır. Gövde yüzeyine beş satır sülüs kitabe işlenmiştir.
Mezar taşında ilk göze çarpan; simetri, oran, ölçü ve denge gibi
temel sanat ilkelerinin olmayışıdır. Gövde ve başlığa göre çok uzun boyun,
fazla kesilmiş üst köşeler; bir taş ustasının kaba yontusudur.
Süsleme Mevlevi sikkesidir.
Mezar taşı kitabesi
lâ ilâhe illallah Muhammedun
Rasûlullâh
el-merhûm el-magfûr
Ermenekli İsmail
Aga’nın rûhuna Fâtiha
sene 1263 ve mahdûmı
Derviş Mustafa’nın rûhuna
Fâtiha sene 1290
Ermenekli İsamil Ağa (1847) ile oğlu
Derviş Mustafa’nın mezar taşı, 1874, Mâder-i Mevlânâ (Aktekke) Camii Hazîresi, 2011,
Foto YY
5. Karaman Telgraf Müdürü İsmail Efendi’nin oğlunun mezar taşı
Karaman Telgraf Müdürü İsmail Efendi’nin oğlunun mezar taşı,
Mâder-i Mevlânâ (Aktekke) Camii Hazîresi’ndedir. Sahibinin adı, yazılı olduğu
satır silindiği için okunamamıştır. Kitabedeki bilgilere göre mezar sahibi,
Telgraf Müdürü İsmail Efendi’nin oğludur. Mezar taşının küçüklüğünden anlaşılacağı
üzere mezar sahibi çocukluk ya da ilk gençlik döneminde ölmüştür. Mezar taşı
başlığına göre de Mevlevî tarikatındandır. Babanın da telgrafçı olmasına bağlı
olarak mezar taşı 19. yy son çeyreğine tarihlendirilmiştir.
Mezar taşının genel özellikleri: Mezar taşı, başlık, boyun ve dikdörtgen gövdeden oluşmuştur.
70x37x11 cm ölçülerinde kabartma tekniği ile işlenmiştir. Boyun altıgen
prizmaldir. Mevlevî sikkesi olan başlık da boyundan aldığı biçimle pramidal
yükselir.
Tepesi kesilerek düzlenmiştir. Kitabenin sadece beş satırı toprak
üstündedir. Beşinci satır ve taşın alt kısmı aşınmaya bağlı olarak silinmiştir.
Muhtemel tarih satırı da orada idi. Gövde kenarları ve satırlar, düz silme ile
belirlenmiştir.
Süsleme Mevlevi sikkesidir.
Mezar taşı kitabesi
bi-şefâ'at virin f-agfirlenâ
irhem-nâ hurmetiyçün meded hemîn
Hazret-i Mâder-i Mevlânâ
Karaman Telgraf
Müdîri İsmail Efendi’nin
mahdûmı (.............)
Kitabenin dil içi çevirisi
şefaatle bizi bağışlayın
rahmet edin
yardım edin hemen
Hazret-i Mader-i Mevlânâ hürmetine
Karaman Telgraf Müdürü İsmail Efendi’nin oğlu (.......)
Telgraf Müdürü İsmail Efendi’nin
oğluna ait Mevlevî sikkeli mezar taşı,19 yy, Mâder-i Mevlânâ (Aktekke) Camii
Hazîresi, 2009, Foto YY
6.
Kafesî destârlı Mevlevî sikkeli
bir mezar taşı
Mezar
taşı Mader-i Mevlânâ Camii Hazîresi’ndedir. Kitabesi okunamayacak derecede
aşınmış ve parçalanmıştır. Sadece baştaki “lâ ilâhe illallâh” satırı okunabilmektedir.
Tipine göre mezar taşı 19. yy ikinci yarısına aittir.
Mezar
taşının genel özellikleri: Mezar, bir baş taşı ve sandukadan oluşmuştur.
Ayak taşı, yerinde yoktur. Baş taşı 117x31x15 cm, sandukası 140x40x55 cm
ölçülerindedir. Baş taşı, başlık, boyun ve gövde biçiminde yapılmıştır. Başlık
kafes örgülü destarlı Mevlevî sikkesidir. Gövde yüzeyinin tamamı, kitabe ile
işlenmiştir.
Satırlar, soldan sağa aşağı yönlü eğiktir.
Köşelik serlevha satırı olarak düzenlenmiştir.
Yüzey ve kitabe büyük oranda aşınmış olduğundan
kitabe özelliğini kaybetmiştir. Satırlar ve kenarlar ince silmeler ile
işlenmiştir.
Sandukanın sağ ve sol yüzeylerine, kitabeli,
simetrik pano kabartılmıştır. Sandukanın kenarlığı ise kalın düz silme, oyma
ince silme ve dış bükey ince silme olarak işlenmiştir.
Süsleme kafes örgülü destarlı Mevlevi sikkesidir.
Mezar taşı kitabesi
Huve
lâ ilâhe illallâh Muhammedun
Rasûlullâh
(.........................................)
(.........................................)
(.........................................)
(.........................................)
Kafesi sargılı Mevlevî sikkeli
künyesiz bir mezar taşı, Mâder-i Mevlânâ (Aktekke) Camii Hazîresi, 2011, Foto
YY
7. Hâdimîzâde Sa’îd Efendi zâde Mustafa Gâlib Efendi’nin mezar taşı
Mezar
taşı, Demirgömlek Türbesi Hazîresi’ndedir. Sahibi Mustafa Galib Efendi
Hadimîzâdelerdendir. Aynı zamanda da Mevlevî’dir. Babası Ebu Sa’id Muhammed
el-Hadimî’nin torunu Said Efendi’dir. H 1328 M 1910/1911 tarihinde ölmüştür.
Mezar
taşının genel özellikleri: Mezar taşı, 100x45x8 cm ölçülerinde başlık,
boyun ve dikdörtgen bir gövdeden oluşmuştur. Başlık püsküllü bir Mevlevî
sikkesidir. Gövde ile başlığı üçgene yakın bir boyun bağlamaktadır. Alınlık
serlevha olarak kullanılmıştır. Gövde yüzeyi altı satıra bölünerek kitabe ile
işlenmiştir. Yazı celi taliktir.
Süsleme püsküllü Mevlevi sikkesidir.
Mezar taşı kitabesi
Huve
Ebu Sa’îd Muhammed el-
Hâdimî
hafîdi merhûm Sa’îd
Efendi zâde Mustafa
Gâlib Efendi’nin
rûhiyçün Fâtiha
1328
Kitabenin dil içi çevirisi
O (Allah)
Ebu Said Muhammed el- Hadimi’nin torunu merhûm Said Efendi zâde Mustafa
Galib Efendi’nin ruhuna Fâtiha!
H 1328 M 1911
Ebu Said Muhammed el-Hadimi’nin
torunu Said Efendi zade Mustafa Galib Efendi’nin mezar taşı, Demir Gömlek
Türbesi Hazîresi, 2012, Foto YY
8. Arab Alizâde Hâcı Muhammed Çelebi’nin mezar taşı
Mezar taşı Mâder-i Mevlânâ (Aktekke) Camii Hazîresi’ndedir. Arab
Alizâde Hâcı Muhammed Çelebi hakkında bilgiler mezar taşı kitabesindeki kadardır.
H 27 Zilhicce 1323 M 22 Şubat 1906 Perşembe günü ölmüştür. Mezar taşı
başlığındaki Mevlevî sikkesi püskülünden anlaşılacağı üzere döneminin Mevlevî
şeyhi ya da yakın bir statüde biridir. “rızâ dogrıdur ceyş-i dua amâde”
kelimeleriyle ölümüne tarih düşürülmüştür.
Mezar taşının genel özellikleri: Mezar, baş taşı, ayak taşı ve açık sandukadan oluşmuştur. Baş taşı
170x28x12 cm, ayak taşı 130x25x10 cm ölçülerindedir.
Baş taşı, başlık, boyun ve dikdörtgen gövde olarak
biçimlendirilmiştir. Bir Mevlevî sikkesi olan başlıktan gövdeye geçiş, kısa
boyun ve omuz biçimli üçgen bölüm ile gerçekleşir. Üçgen bölüm yüzeyi serlevha
olarak düzenlenmiştir.
Serlevhadaki “Huve” müsennâdır. Gövde yüzeyi, 12 eğimli satıra
bölünerek kitabe alanı olarak değerlendirilmiştir. Eğimden dolayı oluşan sağ
üst köşeliğe, bir çiçek yaprağı, kurdela ile düğümlenmiştir. Kitabedeki şiir;
"aa/ba/ca/da/ea" kafiyeli mesnevi kalıplı yazılmıştır. Kusur ve
eksiklerle dolu olsa da şiir vezni en yakın "fâilâtün/fâilâtün/fâilün"
kalıbındadır. Son mısra ile ölüme tarih düşülmüştür.
Ayak taşı, sivri kemer ve dikdörtgen gövde olarak
biçimlendirilmiştir. Gövde yüzeyine servi ağacı işlenmiştir. Üst köşelerle aynı
hizada içine beş kollu yıldız işlenmiş oyma simetrik rozet yerleştirilmiştir.
Süsleme; destarlı püsküllü Mevlevi sikkesi, çift başlı servi
ağacı, kurdelalı çiçek ve soyut yapraktır.
Mezar taşı kitabesi
_ . _ _ / _ . _ _ / _ . _
fâilâtün/fâilâtün/fâilün
Huve
rıhlet itdi Arab Ali zâde
Hâcı Muhammed Çelebi Üftâde
bendelik nâşı medfûn oldı
dergâh-ı Hazret-i Mevlana’da
şehr-i Zilhicce yirmi yedisi
meskeni cennet ola ukbâda
rûhuna Fâtiha ihvân okuya
âşikârâne gerek bühtâde
cevheri târîhi yerinde rızâ
doğrudur ceyş-i dua amâde
27 Zilhicce 1323
Arap Ali oğlu Hâcı Muhammed
Çelebi’nin mezar baş taşı, 1906,Mader-i
Mevlana Camii Hazîresi,2011, Foto YY
Arap Ali oğlu Hâcı Muhammed
Çelebi’nin mezar ayak taşı, 1906,Mader-i Mevlana Camii Hazîresi,2011, Foto YY
III.
Değerlendirme
Karaman’daki Mevlevi mezar taşları tip, süsleme, malzeme,
yazı özellikleriyle analiz edilmiştir.
1. Tipoloji
Karaman’daki Mevlevi mezar taşlarından biri “sütunceli ve
tepelikli mezar taşı”, yedisi “başlıklı mezar taşı” tipindedir.
2.
Süsleme
Karaman’daki Mevlevi mezar taşlarında tespit edilen süsleme
ögeleri nesneli, bitkisel ve geometriktir.
a)
Bitkisel motifler
Kapalı form rumi, çift başlı servi ağacı, soyut yaprak,
kurdelalı çiçek.
b)
Geometrik motifler
Üç dilimli tepelik, yiv, silme, dikdörtgen prizmal.
c)
Nesneli motifler
Sütunce, zar, Mevlevi sikkesi, düz sarıklı Mevlevi sikkesi,
kafes örgülü destarlı Mevlevi sikkesi, kafes destarlı püsküllü Mevlevi sikkesi,
püsküllü Mevlevi sikkesi, kurdela.
3.
Malzeme ve teknik
Karaman’daki Mevlevi mezar taşlarının yapımında malzemeler
ve sayıları; tüf (4), mermer (3), kum taşı (1) biçimindedir. Sandukaların
tamamı tüften yapılmıştır. Mezar taşlarının işleme tekniği kabartmadır.
4. Yazı
Karaman Mevlevi mezar taşı kitabelerinin yazı türleri ve
sayıları; celi talik (2), Selçuklu sülüsü (1), sülüs (5) biçimindedir.
a)
Tarihler
Tam tarihler: 27 Zilhicce 1323 (8. mezar taşı)
Ay ve yıl tarihleri:
min şehri Zilhicce hamse ve seb’îne- ve
seb’a-miete: 775 yılı Zilhicce ayı (1. mezar taşı)
fî
şehri Rebî’u’l-evvel senete tis’a ve seb’’ine ve seb’a miete (1. mezar taşı)
Sadece sene tarihleri: 1225 (2. mezar taşı), 1230 (3.
mezar taşı), 1290 (4. mezar taşı), 1328 (7. mezar taşı)
Tarihsiz
mezar taşı: 5. 6. mezar taşları
Ebced hesaplı tarihler:
8. mezar taşında, “cevheri târîhi yerinde rızâ/doğrudur ceyş-i dua amâde” beytinde mezar sahibinin ölümüne tarih düşürülmüştür.
b)
İsimler, lakaplar,
sülaleler
İsimler: Ahmed el-Mevlevî, Mehmed, Hüseyin, Ali, Abdülcelal Efendi,
İsmail Ağa, Said Efendi, Mustafa Galib Efendi
Yer İsimleri: Ermenek, Karaman,
Lakaplar: Lubbuhu, Arab
Ünvanlar: Efendi (4), Ermenekli, Aga, Derviş, zâde
(4), Çelebî, Hacı
Meslek: Telgraf Müdürü
Sülaleler: Hâdimîzâde,
Arab Alizâde
c)
Ayet: fe-stagferû ve-rhamû (...)
ve ikra’ âlâ kitabi’llahi fe-kûlû (1. mezar taşı)
d)
Hadis: en-nâsu fe-izâ yenâmû mâtu
intebehu (1. mezar taşı)
e)
Dua
Fâtiha. 6 adet mezar taşında
Fâtiha ifadesi vardır. Lubbuhu Ahmed el-Mevlevî’nin mezar taşında Fâtiha
ifadesi yoktur. 5. ve 6. mezar taşının kitabeleri aşırı yıprandığından Fâtiha
ifadesi tespit edilememiştir.
Merhûm: 5 kez,
magfûr: 4 kez geçmekte.
f)
Dilek
Beşinci mezar taşında dilek temenni vardır: bi-şefâ'at
virin f-agfirlenâ/ irhem-nâ hurmetiyçün meded hemîn
g)
Sebep bildirme:
Genç iken ölme:
bu civân ucdı cennet bâgına
Normal ölüm:
Rıhlet itdi.
h) Kelime-i Tevhîd: 3, 4 ve 6. mezar taşlarında “lâ ilâhe
illallah Muhammedun Rasûlullâh” ifadesi vardır.
i)
Şiir ve güzel sözler:
1.mezar taşı
merg nîst vü hayât hayli nîst
merg nümâ aks-i bed nazar
kafirî cihân
bed ömür sanki ömr-i dem nîst
2.
mezar taşı
bu civân ucdı cennet bâgına
ehli kaldı vâlideynin yanına
5. mezar taşı
bi-şefâ'at virin f-agfirlenâ
irhem-nâ hurmetiyçün meded hemîn
Hazret-i Mader-i Mevlânâ
Karaman Telgraf
Müdîri İsmail Efendi’nin
6. mezar taşı
rıhlet itdi Arab Alizâde
Hâcı Muhammed Çelebi Üftâde
bendelik nâşı medfûn oldı
dergâh-ı Hazret-i Mevlana’da
şehr-i Zilhicce yirmi yedisi
meskeni cennet ola ukbâda
rûhuna Fâtiha ihvân okuya
âşikârâne gerek bühtâde
cevheri târîhi yerinde rızâ
doğrudur ceyş-i dua amâde
ı) Edebi unsurlar/ Aruz ölçüsü
8. mezar taşındaki şiirin aruz
kalıbı:
Arab Alizâde Hacı Muhammed Çelebi’nin mezar taşındaki şiir
aruz kalıbıyla yazılmıştır.
Şiirin aruz kalıbı şöyledir:
bendelik nâşı medfûn oldı
_ . _ _ / _ . _ _ / _ . _
fâilâtün/fâilâtün/fâilün
2. mezar taşındaki şiirin aruz
kalıbı:
bu civân ucdı cennet bâgına
. . _ _ / . _ _ _ / . _
feilâtün / mefâîlün / fe’lün
5. mezar taşındaki şiirin aruz kalıbı:
bi-şefâ'at virin f-agfirlenâ
. . _ _ / . _ _ _ / . _
feilâtün / mefâîlün / fe’lün
IV. Sonuç
Karaman’daki Mevlevi mezar taşlarının anlatıldığı bu yazıda 8 adet mezar
taşının katalog bilgileri verildikten sonra bu mezar taşlarının tip, yazı,
malzeme, süsleme, tarih ile metin ve içerik analiz-değerlendirmesi yapılmıştır.
Görüldüğü üzere doğru analiz edildiğinde süsleme, tarih, isim gibi
ögeleriyle mezar taşlarından çok ilginç sonuçlar ortaya çıkmaktadır.
Karaman’daki Mevlevi mezar taşlarıyla ilgili en ciddi soru, 615 yıllık
geçmiş olan dergâha ait sadece 8 adet mezar taşı olduğudur. Bu konuda birkaç
cevap ortaya çıkmaktadır.
Öncelikle 615 yılda Karaman Mevlevihanesi’nde sadece 8 Mevlevi mezar
taşının bulunması doğal değildir. Mutlaka bunun kat kat fazlası mezar taşı
vardı. O zaman ne oldu sorusunun cevabını burada girmek gerekiyor. Temelde
bilinmesi gereken hazirenin günümüze gelemeyen kısımları var. Hazirenin
günümüze gelemeyen kısımlarında mutlaka Mevlevi mezar taşları vardı.
İkinci sorun ise hazirede bulunan 14. ve 15. yy’a ait tarihli-tarihsiz
mezar taşlarının Mevlevi mezar taşı olup olmadığıdır. Tipolojileri ve
kitabeleriyle söz konusu mezar taşları, bir Mevlevi mezar taşı olduğuna dair
hiç ipucu vermemektedir. Sadece tarihi dönemlerinden yola çıkarak bu mezar
taşlarını Mevlevî mezar taşları ilan etmek itiraz gerektirmeyen bir
yaklaşımdır. Ancak 14. ve 15. yy’a ait tarihli ve tarihsiz mezar taşlarını
Mevlevi mezar taşı kabul edebilmek için daha fazla kaynağa ve güçlü yorumlara
ihtiyaç vardır.
5.
Kaynakça
Gülcan, D. A. (1977). Karaman
Mevlevîhanesi, Mevlevîlik ve Karamanlı Mevlevî Velîleri. Karaman: Karaman
Doğuş Matbaası.
Konyalı, İ. H.
(1967). Karaman Tarihi. İstanbul: Baha Matbaası.
Şahin, H. (2017).
Karaman Mader-i Mevlana (Aktekke) Camisi Haziresinde Bulunan Mezar Taşları. Türk
Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi(44), 297-343.
Tanrıkorur, Ş. B.
(2001). Karaman Mevlevihanesi. TDV İslam Ansiklopedisi, 24, s. 447-448.
Yıldırım, Y. (2022,
12 14). Karaman'da Mevlevilerin En Eski Mezar Taşı Lubbuhu Ahmed
el-Mevlevi'nin Mezar Taşı. Akademik Sayfalar, 21(42), 662-666.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder