Yusuf Yıldırım
“Bilinen En Eski Nüsha Yunus Emre Divanı! Yunus Emre Divanı
Karaman Nüshası, 50.000 $” manşetli haber, geçen çarşamba öğleden sonra, X
(Twitter) ve WhatsApp ortamını hızlıca sertçe dalgalandırdı. O gün ve perşembe
günü tamamen bana yazılanlara cevap yetiştirmekle geçti. Öyle ki konuyla hiç
ilgisi olmayanlar bile sürekli sorular sordular. Yine öyle ki, revaç konu
olunca sıradanlar bile bu işin uzmanı rolünü üstlenecek kadar ileri gittiler.
1984-1988 yıllarında Yunus Emre Divanı’ına 250 m uzaklıkta,
Yani Baha Kayserilioğlu’nun evinin aşağısında oturmama ve 1986 yılından bu yana
Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası’nı okuyan, araştıran ve yazan biri olmama
karşın mütevazi duruşumda bir esneme olmadı. Zaten Karaman Nüshası’nın tüm
süreçlerinin içindeyim. Ayrıca Karaman Nüshası’nın tüm süreçlerine hâkim olan
ve gelecek yol haritasını en iyi bilen tek kişiyim. İçerik, fiziki özellik,
metin, mimari anlamda Karaman Nüshası hakkında en yoğun, en ayrıntılı
araştırmaları yapmış olan ve Karaman Nüshası’nın kamuoyunda daha somut bilinir
olmasında en çok katkısı olan da benim. Zaten, ilgili müzayede şirketinin
nüshaya koyduğu ve bana ait olduğu açıkça belli olan özet bilgileri hem
kitaplarımda hem makalelerimde defalarca yazdım.
Şimdi asıl soru!
Bu kadar önemli olan Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası’nın
kendisi midir, 50.000 $’dan açık arttırma ile satışa çıkarılması mıdır? Bir de
Karaman Nüshası’nın açık arttırma yoluyla satışa çıkarılması olayının perde
arkası nedir? Sosyal medyada neden bilgi kirliliği oluştu? Karaman Nüshası’nın
bundan sonrası ne olacak?
Yakın geçmişten uzak geçmişe gidilirse konu daha iyi
anlaşılır.
Karaman Nüshası’nın müzayedeye çıkacağı mayıstan belli
idi!
Karaman Nüshası’nın müzayedeye
çıkacağı anlık ya da günü birlik bir olay değildir. Bizdeki bilgilere göre
Karaman Nüshası’nın müzayedeye çıkması olayının yaklaşık beş aylık bir geçmişi
var. Mayıs ayı başında, Sayın Ertuğrul Kayserilioğlu tarafından Karaman’dan bir
iş adamı arandı ve önceliğin Karaman’da olduğu söylenerek Karaman Nüshası
2.000.000 TL fiyatla teklif etti. Karaman Nüshası’nın neden önemli olduğu ve
Karaman’a getirilmesi gerektiği temmuz ayında önceki Karaman Valisi Sayın
Hüseyin Engin Sarıibrahim Bey’e benim tarafımdan enine boyuna anlatıldı. Sayın
Vali, konuyu son derece dikkatli ve ciddi biçimde dinleyerek teşekkür etti. Ben
tüm süreçlerde olduğu gibi o zaman da Karaman Nüshası’nın kayıtsız şartsız
alınarak bir an evvel Karaman’a kazandırılması gerektiğini söyledim. “Karaman
Nüshası’nın arkasından giden kazanır.” cümlesiyle de konuyu sonlandırdım.
Bu bilgilerden hareketle Karaman
Nüshası için yıllardır ortalama 250.000 $ karşılığı Türk Lirası bir bedel
isteyen Kayserilioğlu ailesinin son bir yılda bir plan değişikliğine giderek
hem fiyatı düşürdükleri hem de açık arttırma ile bir an evvel Karaman Nüshası’nı
Karaman’a ve kültüre kazandırmayı amaçladıkları değerlendirilebilir.
Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası’nın
geçmişi ve hatıraları bundan çok daha eski çok daha fazladır. Bunların tamamını
2017’de yayınını yaptığımız Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası adlı kitabımızda
söyledik.
Karaman Nüshası’nın bilinen geçmişi 120 yıldır!
Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası’nın
ortaya çıkışı, 1904 yılında, Yunus Emre Tekkesi’nin şeyhi Sunullah Efendi’nin
ölümüyledir. İki oğlunun da o tarihte çok küçük yaşta olmasından yerine Kadiri
Tarikatı şeyhi Hacı Bekir Efendi atanır.
Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası da böylece ona geçer.
1922 yılı önemlidir, o tarihte Hacı
Bekir Efendi yaşlıdır ve yatağında ağır hastadır. Durumun inceliğini kavramış olmalı ki,
Kayserilizade Bahri Efendi, okumak üzere Karaman Nüshası’nı ister, Hacı Bekir
Efendi de verir. Çok geçmeden Hacı Bekir Efendi ölür, Yunus Emre Divanı da
Bahri Efendi’de kalır, geri iade etmez. Böylece Karaman Nüshası,
Kayserilioğlulları’na geçmiş olur. Hacı Bekir Efendi’nin oğlu Hanefi Ceylan’ın
farklı tarihlerde Azmi Avcıoğlu’na ve Cahit Öztelli’ye anlattıkları böyledir.
Peki Karaman Nüshası hakkında sonraki
gelişmeler nelerdir?
Ortaya şöyle bir kronoloji
çıkmaktadır.
Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası’nın
kronolojisi!
1904- Yunus Emre Tekkesi şeyhi Sunullah
Efendi’nin ölümü.
1904- Sunullah Efendi’nin oğlu Ziya Duru
o tarihte 4 yaşındadır.
1904-Kadiri Tekkesi şeyhi Hacı Bekir
Efendi, Yunus Emre Tekkesi şeyhi olarak atanıyor ve böylece iki tekkenin de
şeyhi oluyor.
1904- Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası,
Şeyh Hacı Bekir Efendi muhafazasına geçiyor.
1922- Şeyh Hacı Bekir Efendi, Karaman
Nüshası’nı, okumak üzere Kayserilizâde Bahri Efendi’ye veriyor.
1922- Ağır hasta Şeyh Hacı Bekir Efendi
birkaç ay sonra ölüyor ve Karaman Nüshası, Bahri Efendi’de kalıyor.
1950- Bahri Efendi’nin oğlu Baha
Kayserilioğlu, Karaman Nüshası’nı ulusalda tanıtmaya başlıyor. Divanı
görenlerden biri Fuat Köprülü. 14. yy nüshası olarak onaylıyor.
1950- Doktor Azmi Avcıoğlu, Hacı Bekir Efendi’nin oğlu Hanefi Ceylan’dan
Karaman Nüshası’nın Kayserilizade Bahri Efendi’ye geçişine dair bilgi alıyor.
1961- Abdülbaki Gölpınarlı, Gazi
İlkokulunda Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası’nı görüyor ve 6.000 (bir başka
rivayete göre 30.000 TL) karşılığında hem divanı yayınlamayı hem de Yunus
Emre’nin Karamanlı olduğunu ilan etmeyi teklif ediyor. Karamanlılar (Baha Kayserilioğlu,
Kemal Kaynaş, Mehmet Armutlu) o zamanlar birkaç ev fiyatındaki bu parayı
tedarik edemiyorlar.
1961- Süheyl Ünver, Karaman’da, Yunus
Emre Divanı Karaman Nüshası’nı görüyor.
1965- Milli Kütüphane Müdürü Müjgan
Cunbur eşliğinde Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası’nın mikrofilmi alınıyor ve
Milli Kütüphane mikrofilm arşivine Karaman Nüshası giriyor.
1965- İbrahim Hakkı Konyalı, Karaman
Nüshası’nı inceliyor ve çok eski bir nüsha olduğunu onaylıyor.
1970- Yunus Emre Divanı Karaman
Nüshası’nın maddi manevi en yararlı biçimde yayınlatılması konusu, Baha
Kayserilioğlu’nun özel mektuplarına yansıdı.
1971- Cahit Öztelli, Yunus Emre Divanı
Karaman Nüshası’nı görüyor ve inceliyor. Ayrıca Karaman Nüshası’nın Bahri
Efendi’ye nasıl geçtiğine dair Hacı Bekir Efendi’nin oğlu Hanefi Ceylan’ın
anlattıklarını Belgelerle Yunus Emre kitabında ayrıntılı anlatıyor. Bunun
üzerine Baha Kayserilioğlu bu kayda çok kızıyor ve yakın çevresine, “Biz Yunus
Emre Divanı’nı çalmadık, tersine koruyoruz!” biçiminde sitemle dert yanıyor.
1980- 1980’lerin başında Baha
Kayserilioğlu, Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası’nı Mikail Bayram’a gösteriyor.
Yayın için konuşuyorlar, planlıyorlar ama gerisi gelmiyor. Baha
Kayserilioğlu’nun tüm görüşmeleri bu biçimde başlar ve biter.
1986- Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Ait
Eserlerden Faydalanma Usul ve Esasları Hakkında Tüzük’ün yayınlanmasıyla
birlikte Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası’nın Milli Kütüphane’deki mikrofilm
kopyası da araştırmacıların hizmetine açıldı.
1993- Ahmet Talat Duru (1931-2017), Yunus
Emre Divanı Karaman Nüshası’nı aslından kullanan ilk kişi oluyor. Aynı zamanda
Yunus Emre Tekkesi şeyhi Sunullah Efendi’nin en büyük torunu olan Ahmet Talat
Duru, Baha Kayserilioğlu’ndan aldığı Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası’nın
yaklaşık 100 sayfasını 1993 yılında çıkardığı Yunus Şeyhliği kitabında
yayınladı.
2000- 2000’lere kadar Karaman içinden
Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası’nı çeviri tıpkıbasım yayınlamak için
girişimler oldu ise de başarılı olmadı.
2002- Baha Kasyerilioğlu’nun ölümü
üzerine Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası, çocuklarına geçti. Verasete uygun
biçimde Karaman Ziraat Bankası şubesindeki kasa açılarak Karaman Nüshası,
çocuklarına teslim edildi.
2002-Divanı görenlerden biri de Prof. Dr.
Mustafa Koç oldu. Aileye en eski Yunus Emre Divanı nüshalarından biri olduğunu
söyledi.
2009- Kayserilioğlu ailesi, Yunus Emre
Divanı Karaman Nüshası’nı Yapı Kredi Bankası Sermet Çifter Kütüphanesi’ne o
zamanki ücreti ile 500.000 TL’ye teklif etti. Uzmanlar fiyatı çok buldu.
2011- Benim yönlendirmem ile ve Mustafa
Çolakoğlu aracılığıyla Karaman Belediyesi, Karaman Nüshası’nı almak istedi,
ancak fiyat çok geldi.
2012- Yusuf Yıldırım, 2012 yılı ocak
ayında, Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası’nın mikrofilmini Milli Kütüphane’den
getirdi.
2012- Yusuf Yıldırım 2012’de yayınladığı
Yunus Emre Belgeler Bilgiler kitabının son bölümünde Yunus Emre Divanı Karaman
Nüshası’nı mikrofilm üzerinden tanıttı.
2012- Yusuf Yıldırım, 2012 mayıs ayında,
dönemin belediye başkanı Kamil Uğurlu’ya Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası
hakkında, başkanlık makamında bir sunum yaptı, Karaman Nüshası’nı
kitaplaştıracağını söyledi. Nüshanın bir kopyasını Kamil Uğurlu’ya verdi. Kamil
Uğurlu o kopyayı Turan Karataş’a yetiştirip kitaplaştırmasını istedi. Turan
Karataş, çok yoğun olduğu gerekçesiyle çalışmayı kabul etmedi. Ama böyle bir
çalışmayı KMÜ’den yapacak bir delikanlı olduğunu söyleyerek, cd kopyayı o
delikanlıya verdi.
2012- Yusuf Yıldırım, dönemini belirlemek
için Karaman Nüshası’na paleografik çalışma yaptı ve 2013 yılında İmaret
dergisinde yayınladı.
2013- Yusuf Yıldırım, Yunus Emre Divanı
Karaman Nüshası’nı yayına hazırlayıp dönem belediye başkanı Kamil Uğurlu’ya
sundu. Kamil Uğurlu, hiçbir gerekçe göstermeden Karaman Nüshası’nı yayınlamayı
reddetti.
2014- Yusuf Yıldırım, büyük uğraşlar
vererek, Ertuğrul Çalışkan döneminde Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası’nı
çeviri, tıpkı basım biçiminde prestij baskıyla yayınlattı. Bu yayın, tarihte
Yunus Emre Divanı nüshalarına çeviri tıpkı basım yapılmış ikinci kitap oldu. Bu
yayında Mehmet Emin Uyan Bey’in büyük manevi katkısı olmuştur.
2016- Yusuf Yıldırım, Manisa’da
Uluslararası Yunus Emre Sempozyumunda, Karaman Nüshası’nı tanıttı. Bu bildiri,
tarihçe, cilt, mimari, yazı, dil özellikleriyle bir Yunus Emre Divanı
nüshasının tanıtımına ilk oldu. Prof. Dr. Fikret Türkmen ve Prof. Dr. Mehmet Demirci
de bu sunumu canlı onayladılar.
2017- Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası,
Duru Bulgur Başkanı İhsan Duru’nun büyük destekleriyle genişletilmiş baskı
olarak yine çeviri, tıpkıbasım biçiminde prestij baskı olarak Duru Bulgur
Yayınları içinde çıktı. Ayrıca bu yayınla birlikte Yunus Emre Divanı Karaman
Nüshası ulusalda geniş ve ayrıntılı biçimde tanıtıldı, uzman, araştırmacı ve
kitlelerde farkındalık oluşturuldu. Yunus Emre Divanı nüshalarının en eskisinin
Karaman Nüshası olduğu 2017 yılından itibaren çok açık bilindi ve kabul edildi.
2017- Duru Bulgur Onursal Başkanı İhsan
Duru Bey, Karaman Nüshası’nı almak için girişimlerde bulundu. Benim
bilgilendirmem ve yönlendirmem ile Mustafa Çolakoğlu aracılığında Ertuğrul
Kayserilioğlu ile bağlantı kuruldu. Ailenin istediği 1.000.000 TL ücret yüksek
bulundu.
2017- Mayıs ayında Twitter’da iddia
edilen Karaman Nüshası’nın yurt dışına Fransa’ya satıldığına dair söylentiler
asılsız çıktı.
2021- İstanbul’dan Müfid Yüksel Bey’in
yönlendirmesiyle Mimar Serhat Şahin aracılığında Karaman Nüshası’nın Karaman’a
ve kültüre kazandırılması için bir girişim başlattık. Ertuğrul Kayserilioğlu
ile gerçekleştirilen yapıcı görüşmeler sonucunda Yunus Emre Divanı Karaman
Nüshası’nı Müfid Yüksel, Günay Kut, Uğur Derman gibi uzmanlar gördü. Günay Kut
ve Müfid Yüksel, eserin 14. yya ait olduğu hakkında değerlendirme yaptılar.
Uğur Derman, kâğıt ve mürekkep tahliliyle birlikte konuşulmasının uygun
olduğunu söyledi.
2022- Yusuf Yıldırım, 2012-2022 arasında
ciddi, ayrıntılı ve derinlikli çalışarak Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası için
birbirinden farklı onlarca makale, kitap bölümü üretti, yayınladı. Ayrıca
konferans ve tv programlarında tanıttı.
2023- Ertuğrul Kasyerilioğlu Karaman’a
geldi. Remzi Tartan, Yusuf Yıldırım ve Ertuğrul Kasyerilioğlu’nu, bürosunda
tanıştırdı. Rıza Duru’nun organize ettiği yemekte, Remzi Tartan, Yusuf Yıldırım
da vardı. Yusuf Yıldırım, o yemekte Ertuğrul Kayserilioğlu’na Karaman
Nüshası’nın neden önemli olduğunu ve teknik özelliklerini ayrıntılarıyla
anlattı.
2023- Rıza Duru’nun da girişimleriyle
Kayserilioğlu ailesi ile Karaman Valiliği arasında resmi olmayan görüşmelerde
Karaman Nüshası’nın alınmasına yönelik girişimler sonuçsuz kaldı.
2024- Ertuğrul Kayserilioğlu, mayıs
ayında 2.000.000 TL fiyatla, Karaman Nüshası’nı Karaman’a teklif etti. Temmuz
ayında Karaman Valisi Hüseyin Engin Sarıibrahim bilgilendirildi.
2024- Ağustos ayı itibariyle
Kayserilioğlu ailesi, Karaman Nüshası’nın açık arttırma yoluyla satış
işlemlerini başlattı.
2024- 13 Kasım itibariyle Karaman Nüshası
50.000 Dolar fiyatla açık arttırmaya verildi.
2024- 14 Kasım günü Yazma Eserler Kurumu
Başkanlığında bir uzman kurul toplanarak, Karaman Nüshasını her yönüyle
inceledi. Kurulun rapor ekine de Yusuf Yıldırım’ın Karaman Nüshası’na dair
yazılarından oluşan bir dosya eklendi.
Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası neden önemlidir?
Konunun can alıcı kısmı burasıdır. Şu
an Karaman Nüshası en eski nüsha olarak biliniyor. Ancak bu bilgi Karaman
Nüshası için yeterli değil. 2013 yılından bu yana yazılarımda söylediğim gibi
Yunus Emre Divanı Karaman Nüshası ya asıl eser ya da asıl esere en yakın nüsha.
Bu yargıya ulaşmada Karaman
Nüshası’nın üç ana özelliği öne çıkar.
Bir kere Yunus Emre Divanı Karaman
Nüshası, bir tekkeye ait tek nüsha. Karaman Nüshası, Karaman’da Yunus Emre
Tekkesine ait bir divandır.
Karaman Nüshası’nın yazısı Selçuklu
nesihidir.
Dili ise 13.-14. yy Eski Anadolu
Türkçesidir.
Bu üç ana özellik, diğer nüshalarda
bulunmaz. Üstelik eserin mimarisi de diğerlerinden çok farklıdır, şiirler
insanın gelişim aşamalarına uygun bir sırada dizilidir.
Konunun sorunlu tek yönü, nüshanın
kağıt ve mürekkep tahlilidir. Çünkü tarihsiz olan Karaman Nüshası’nın kesin
tarihinin ortaya çıkması için kağıt ve mürekkebinin tahlili gerekmektedir.
Kaynaklar:
Azmi Avcıoğlu, Karaman’da Kirişçi Camii, Konya
1950
Cahit Öztelli, Belgelerle Yunus Emre,
Karaman 1971
Ahmet Talat Duru, Yunus Şeyhliği,
Karaman 1993
Yusuf Yıldırım, Risâletü’n-Nushiyye ve
Divan-ı Yunus Emre Karaman Nüshası, Karaman Belediyesi Yayınları, Karaman
2014
Yusuf Yıldırım, Risâletü’n-Nushiyye ve
Divan-ı Yunus Emre Karaman Nüshası, Duru Bulgur Yayınları, İstanbul 2017
Mustafa Çolakoğlu,
Ahmet Talat Duru,
Mikail Bayram
Remzi Tartan,
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder